SJ:s redovisar högre rörelseresultat om 226 MSEK (132) för andra kvartalet. Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till, de för bolaget, positiva siffrorna. Samtidigt har tågbolagets arbete med att åtgärda vinterns skador fortsatt med hög prioritet.
Den begränsade tågtillgången har lett till ett minskat resande med 2 procent jämfört med föregående år, även om beläggningsgraden varit stabil. För att förbättra förberedelserna inför nästa vinter pågår nu ett 10-punktsprogram. Under kvartalet har SJ även lanserat en ny kundservice- och bokningsplattform.
– Den nya kundservice- och bokningsplattformen ger oss helt andra möjligheter än vår gamla. Många har lagt mycket tid och tankekraft på att få den på plats och den stegvisa lanseringen gick helt enligt plan, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.
SJ har även fått nya uppdrag, däribland ansvaret för pendeltågstrafiken i Stockholms län och nattågstrafiken Stockholm–Luleå/Narvik från december 2024. Förbättrad tillförlitlighet i pendeltågstrafiken har rapporterats och bolaget är redo för det kommande nattågsuppdraget.
– Nattågstrafiken är betydelsefull för både arbetspendling och turism. Det är ett stort och viktigt åtagande att vi på SJ nu ska se till att svenska folket kan resa till och från norra Sverige och Narvik. SJ ingår bara avtal inom upphandlad trafik när vi är övertygade om att vi kan erbjuda en pålitlig trafik med nöjda medarbetare och kunder till en rimlig ekonomisk ersättning och med balanserad riskdelning mellan oss och beställaren, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.