Stadlers hybridstjärna på InnoTrans: Class 99 – den bimodala Co'Co'-lokomotiven

Class 99:s förarhytter har designats med särskilt fokus på förarnas arbetsmiljö och säkerhet. Foto: Markku Björkman

En av de stora höjdpunkterna på InnoTrans 2024 är Stadlers nya lokomotiv, Class 99. Av dessa kommer 30 lokomotiv att byggas för brittiska Beacon Rail och drivas av GB Railfreight. Class 99 är baserad på det väl beprövade EURODUAL-konceptet och har en dubbel drivteknik, vilket innebär att den kan köras både elektriskt och dieselelektriskt.

Denna flexibilitet gör att lokomotivet kan användas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägssträckor. I daglig drift kommer Class 99 att ersätta diesel-drivna lokomotiv, vilket kommer att bidra till en betydande minskning av koldioxidutsläppen inom brittisk tågtrafik.

Anpassad för brittiska förhållanden

Class 99 är särskilt anpassad för det brittiska järnvägsnätets specifika mått, vilket innebär att den är smalare och lägre än sina kontinentala motsvarigheter inom EURODUAL-serien. Trots sin mindre storlek kan lokomotivet nå hastigheter på upp till 120 km/h och leverera en dragkraft på imponerande 500 kilonewton – den högsta i Europa för ett linjelokomotiv.

Co'Co'-konfiguration för maximal prestanda

Namnet Co'Co' hänvisar till antalet drivaxlar och hur de är placerade. Precis som andra EURODUAL-lokomotiv har Class 99 sex drivaxlar, vilket möjliggör enastående dragkraft och samtidigt minskar belastningen på spåren. Den senaste tekniken för treaxlade boggier bidrar till både förbättrad prestanda och minskat slitage på järnvägsnätet.

Förarkomfort och säkerhet i fokus

Hytten erbjuder optimal sikt med en centralt placerad förarstol och hög komfort. Utöver detta har lokomotivet ett avancerat kamerasystem som ger föraren full överblick över både strömavtagaren och rangerområdet, även under svåra väderförhållanden.

Lokomotivet är också utrustat med ett avancerat fjärrdiagnossystem, som möjliggör kontinuerlig övervakning och effektiv felsökning på distans. Säkerhetssystemen är anpassade för att uppfylla de krav som ställs på brittiska järnvägar, där både AWS (Automatic Warning System) och TPWS (Train Protection and Warning System) ingår som standard. Class 99 är dessutom förberedd för att uppgraderas med ETCS-systemet (European Train Control System), vilket ytterligare förstärker dess framtida potential.

Bimodal teknik

Med Class 99 tar Stadler ett stort steg mot en mer hållbar järnvägssektor i Storbritannien. Genom sin bimodala teknik bidrar lokomotivet till att minska utsläppen på järnvägarna, särskilt på sträckor där elektrifiering ännu inte har genomförts. Dess kraftfulla prestanda, tillsammans med dess anpassning till de specifika brittiska förhållandena, gör den till en viktig del i framtidens tågtrafik, där miljövänliga och flexibla lösningar blir allt viktigare.

Källa: Stadler