Danska tågoperatören DSB:s plan att fasa ut de dieseldrivna IC3-tågen kan innebära slutet för en direkt tåglinje mellan Köpenhamn och Västra Jylland. När IC3-tågen ersätts med de nya elektriska IC5-tågen kommer DSB inte längre ha fordon som kan köra på oelektrifierade sträckor, vilket kan få stor påverkan på tågtrafiken i västra Danmark.
De nuvarande IC3-tågen, som drivs av diesel, är unika i den bemärkelsen att de kan köra på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägar. Detta har möjliggjort en direktförbindelse mellan Köpenhamn och mindre orter i Västra Jylland som Struer, en rutt som uppskattas av många pendlare och resenärer i regionen.
De nya IC5-tågen, som planeras att tas i drift mot slutet av 2020-talet, är däremot helt beroende av el och kan endast trafikera sträckor där det finns kontaktledningar. Den danska riksdagen har beslutat att prioritera elektrifiering mellan de största städerna och på Själland, men många bansträckor i Jylland förblir utan elektrifiering. Detta betyder att det i dagsläget inte finns någon plan för att säkerställa en kontinuerlig förbindelse mellan Köpenhamn och orter i västra Danmark när IC3-tågen tas ur bruk.
Kan Västra Jylland förlora sin direktförbindelse?
För invånare i Västra Jylland, som är vana vid en direkt tågresa till huvudstaden, kan detta innebära stora förändringar i resealternativen. Om IC5-tågen ersätter IC3 utan att infrastrukturen anpassas, blir en direktresa utan byten från Struer till Köpenhamn omöjlig. Resenärer skulle istället tvingas byta tåg i exempelvis Aarhus eller andra städer med elektrifierade spår, vilket förlänger restiden och minskar bekvämligheten.
En lösning som nämnts är att installera hybridtåg, som kan växla mellan el- och dieseldrift, men detta alternativ är kostsamt och finns för närvarande inte på DSB:s agenda. Det har även diskuterats om ytterligare elektrifiering av järnvägarna i Jylland skulle kunna förlänga IC5-rutterna, men finansiering för detta är ännu inte på plats.
Kännbara konsekvenser för pendlingen i JyllandSituationen har fått kritiker att lyfta vikten av att prioritera järnvägslösningar som kan täcka hela Danmark och inte enbart de största stadskorridorerna. DSB:s omställning till elektriska tåg är en del av en större hållbarhetsplan, men för Västra Jylland innebär det en oro för att bli bortkopplade från det nationella järnvägsnätet.
Källa: Ing.DK