MTR Express inför som första resebolag en automatisk förseningsersättning. Som det punktligaste bolaget på sträckan Stockholm-Göteborg lägger MTR Express nu ribban högre när det gäller service och enkelhet för kunderna.
I dagsläget är det ofta väldigt komplicerat att som resenär få den ersättning man är berättigad till vid förseningar. Många resebolag gör det så komplicerat som möjligt för att slippa att betala ut det kunderna har rätt till. Det har gått så långt att det nu finns företag vars hela affärsidé går ut på att hjälpa kunder att sin ersättning utbetald.
MTR Express har sedan starten strävat efter att förenkla resandet för sina kunder. Bolaget var det första tågbolaget i Sverige med sätesval och biljettlöst resande och nu tar MTR Express ännu ett kliv genom att införa automatisk förseningsersättning för sina kunder. Från och med den 3 juni kommer alla kunder som blir försenade och som bokat och betalat sin egen biljett genom MTR Express hemsida eller app att automatiskt få ersättningen utbetald till sitt konto.
– På MTR Express brinner vi för att leverera en överlägsen serviceupplevelse. Vi vill i alla lägen förenkla för våra kunder och vi är övertygade om att detta är ett steg i rätt riktning. Som den punktligaste och mest innovativa aktören av alla tåg- och flygbolag på sträckan Stockholm-Göteborg ser vi det också som självklart att det är vi som bryter ny mark med kunden i fokus, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.
Genom att använda Trafikverkets data för ankomsttider så kommer utbetalningen initieras samma dag som förseningen uppstår och ersättningen finns på kundens konto inom 3 bankdagar efter resan. I samband med utbetalningen får kunden ett mail med information om förseningen samt vilket belopp som betalas ut. Kunder som bokat genom andra kanaler måste som tidigare kontakta MTR Express för att få sin förseningsersättning utbetald. Ersättningen är som idag i enlighet med MTR Express resevillkor som följer EU- och branschstandard.