Kiruna Wagon, Sverige, vinner Swedish Steel Prize 2017 för sin innovativa malmvagnslösning, Helix Dumper. Kiruna Wagon har använt höghållfast stål för att utveckla ett mycket slitstarkt och betydligt effektivare system än övriga som finns på marknaden. Det meddelar SSAB som arrangerar Swedish Steel Prize.
– Kiruna Wagon har genom att nyttja höghållfasta stål lyckats uppdatera en bra idé till en ny och betydligt effektivare malmvagnslösning, säger Eva Petursson, SSABs forskningschef och ordförande Swedish Steel Prize-juryn.
Kiruna Wagons Helix Dumper är ett malmvagnssystem för långa järnvägstransporter och effektiv lossning av mineral. Genom att använda avanserat höghållfast stål och slitstarkt stål har man kunnat konstruera lätta vagnar och en stationär korgvändande Helix-terminal för rullande lossning. Den geniala avlastningslösningen klarar att lossa 25 000 ton i timmen, vilket är dubbelt så snabbt som andra system.
I den slutliga malmvagnslösningen används både höghållfast konstruktionsstål, Strenx, och slitstål, Hardox.
Jämfört med andra system kostar ett komplett avlastningssystem för Helix endast en sjundedel av vad en rotationsvagn kostar. Dessutom utnyttjar Helix delar av malmens lägesenergi för att skjuta vagnen framåt under avlastningen. Det innebär att det inte krävs någon extra energi för att lossa, dessutom dammar det mindre och lossningen blir tystare.
Det är 18:e gången som Swedish Steel Prize delas ut. Vinnaren får en statyett av konstnären Jörg Jeschke och ett kontantpris om 100 000 svenska kronor.
De övriga finalisterna i Swedish Steel Prize 2017 var Fermel från Sydafrika, JMG Cranes från Italien och Wabash National från USA.