Det blev en riktig folkfest när stockholmarna strålade samman på torget i Odenplan för att ta del av den största händelsen för Tågsverige på många år – invigningen av Citybanan. Den sex kilometer långa pendeltågstunneln genom Stockholm, med två nya stationer; Stockholm City respektive Stockholm Odenplan, gynnar tågtrafiken i hela Sverige.
Text: Christer Wiik
Under ledning av radio- och tv-veteranen Rickard Olsson lotsades den tusenhövdade åhörarskaran genom ett fullspäckat program som innehåll musik, underhållning och naturligtvis en mängd tal från allahanda tungviktare - från såväl politiken som myndighetssverige. Från regeringen deltog de S-märkta statsråden, statsminister Stefan Löfven respektive infrastrukturminister Anna Johansson.
Även Trafikverkets GD, Lena Erixon och SL:s vd Caroline Ottosson fanns på plats på scenen liksom Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafiklandstingsråd samt Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S).
- Genom att vi nu öppnar Citybanan, så kan vi skilja på regionaltåg och fjärrtåg. Det innebär att vi kommer att få mindre störningskänslig tågtrafik. Det är bra både för Stockholm och regionaltågstrafiken, men också för den nationella tågtrafiken och fjärrtågen, sade Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.
Samtidigt som Citybanan öppnas överlåts den gamla järnvägssträckan till fjärrtågen. Därmed försvinner mer än hälften av tågen från Sveriges hårdast trafikerade järnvägssträcka och en stor flaskhals försvinner – till nytta för hela landet.
Just att Citybanan är mer än en järnväg enkom för huvudstadens resenärer, var en röd tråd i många tal och så även i Löfvens invigningsanförande:
- Satsningen på fler spår genom Stockholm är nödvändiga och gynnar inte bara stockholmare utan även övriga resenärer, sade statsministern.
Kristoffer Tamsons ville sätta in Citybanan i ett historiskt sammanhang
- År 1871 var det år som Stockholm senast fick järnväg in och igenom staden, men det är någonting som vi ändrar på idag och det är något som vi ska känna en stor stolthet över, sade Tamsons och anlade en poetisk ton:
- Vi kan skingra 1870-talets ångdimmor och tända en tunnel mot framtiden.
Infrastrukturminister Anna Johansson påminde om att Citybanan har varit ett projekt som lyckats över förväntan vad gäller tidsplan.
- Jag är glad över att vi har lyckats så bra och kan inviga ett halvår tidigare så att Stockholmare och övriga tågresenärer kan få en höst med bättre resande i och till Stockholm.
Efter invigningstalen fortsatte artisterna att underhålla publiken. Men många ville hellre ta sig ner i de nya pendeltågsstationerna Stockholm Odenplan och Stockholm City för att ta del av de underjordiska skapelserna och därtill provåka stationerna emellan.
Den reguljära trafiken sätter igång på morgonen den 10 juli och första tåget enligt ordinarie tidtabell avgår från Stockholm City klockan 05.04 mot Nynäshamn.
Representanter från trafikförvaltningen, som har det övergripande ansvaret för SL-trafiken, MTR, som kör pendeltågen på uppdrag av SL, och Trafikverket, som ansvarat för bygget av Citybanan, finns på plats på perrongen från klockan 04.45 för att uppmärksamma trafikstarten.