Tyska tågoperatören Deutsche Bahn Cargo utrustar hela flottan med smarta sensorer, smart telematiksystem och tystare vagnar i 2020
DB Cargo fortsätter att digitalisera sin godsvagnpark: 2020 kommer var och en av de cirka 70 000 järnvägsvagnarna i Tyskland att vara utrustade med toppmoderna sensorer och telematiksystem.
Runt 19 000 vagnar kommer att ombyggas i år, och de återstående 50 000 kommer att upprustas år 2020. Totalt har 1 000 vagnar redan utrustats med smart teknik. Styrelsen för DB Cargo godkände nyligen investeringar på tiotals miljoner i smartvagnsteknik fram till år 2020.
Vagnar som är utrustade med GPS och annan sensorteknik kommer direkt att gynna DB Cargos kunder. GPS möjliggör direkt, konstant vagnspårning, vilket i sin tur gör det möjligt att beräkna kalkylerad ankomsttid.
Sensorerna kommer också att ge information om huruvida varje vagn är full eller tom och om temperaturer och fuktighetsnivåer inne i vagnen. Sådan information är nyckeln till att säkerställa effektiva leveranskedjor till kunderna. Om pappersrullar till exempel är för fuktiga när de kommer till tryckerier, kan de inte användas omedelbart för produktion av tidningar. Vagnsensorerna kommer också att kunna spåra ut och upptäcka mekaniska fel, såsom skadliga stötar och skakningar som kan uppstå under färden.
- I en värld av ständigt ökande digitalisering förväntar dagens kunder en hög servicenivå. De vill veta i realtid var deras varor är och när varorna kommer och vilken förutsättningar det finns för leveransen, säger Dr Roland Bosch, VD för DB Cargo.
- Det är därför vi förser hela vår flotta med digital teknik. Vi är också förpliktade till hållbarhet, och så ser vi till att våra vagnar också bli bullerfria. Vi vill erbjuda våra kunderen digital, en så kallad lågbullervagn, som bevis på vår seriösa avsikt att öka tågtrafikens popularitet, bland annat genom att flytta mer trafik till järnvägen.
Under år 2020 kommer DB Cargo att förse alla godsvagnar som används i Tyskland med tystare ”viskande" bromsar. Dessa så kallade Whisper-bromsar halverar hjulens bullermängd när de rullar runt. Två tredjedelar av DB Cargo:s egen flotta har redan blivit ombyggda. Nästan 11 000 ytterligare vagnar väntar på eftermontering under 2018.
Källa: Deutsche Bahn