Gruvbolaget Rio Tinto har genomfört den första leveransen av järnmalm med ett autonomt tåg i Pilbara, västra Australien. Det förarlösa tåget, som dras av tre lokomotiv och transporterar omkring 28 000 ton järnmalm, färdades över 280 kilometer från Rio Tintos gruva i Tom Price till hamnen i Kap Lambert. Trasporten övervakades på distans av operatörer från Rio Tintos operationscenter i Perth mer än 1 500 kilometer bort.
– Den första leveransen av järnmalm med ett autonomt tåg är en viktig milstolpe för oss. Programmet AutoHaul kommer att skapa världens första helt autonoma järnvägsnätverk, säger Ivan Vella, Rio Tinto Iron Ore, vd, Rail, Core Services.
697 miljoner dollar som projektet har kostat är inriktat på att automatisera tåg som transporterar järnmalm till Rio Tintos hamnanläggningar i Pilbara-regionen i Västra Australien. När uppdraget öre i gång kommer det att bli världens första långdistansautonoma järnvägssystem. Rio Tinto administrerar cirka 200 lokomotiv och mer än 1 700 kilometer spår i Pilbara, som transporterar malm från 16 gruvor till fyra hamnterminaler.