Sydneys första förarlösa tunnelbanetåg utförde ett viktigt test

Testserien startade när det förarlösa tåget färdades över den australiensiska stadens nya järnvägsbro, Windsor Bridge. Foto: Transport for NSW

Sydneys nya autonoma tunnelbanetåg genomförde ett historiskt prov nyligen, då det färdades över den australiensiska stadens nya järnvägsbro.

Inga passagerare var ombord under provet. Sydney är Australiens första stad som börjar använda ett helautomatiskt tunnelbanesystem.

Tåget passerade den nya järnvägsbron via Windsor Road i stadsdelen Rouse Hill. Tågen, som tillverkas av Alstom, testas initialt på hastigheter runt 60 kilometer i timmen innan testerna ökas till hastigheter upp till 100 kilometer i timmen.

Testerna markerar utvidgningen av tunnelbanestestprogrammet utanför Sydney Metros huvudkontor på Rouse Hill. Det har genomförts cirka 100 mil tågtester på Rouse Hill. När proven på den nuvarande sträckan är färdiga, kommer testserien att flyttas till nya parallella järnvägssträckor där det råder hastigheter på 15 kilometer i timmen.

Hela 44 kilometer överliggande ledningar har installerats längs Sydney Metro Northwest-projektet, längs en total stäcka av 78 kilometer. De 22 förarlösa 1-däckstågen förväntas transportera sina första passagerare på den nordvästra metrolinjen. Systemet kommer att styras av Alstoms datorbaserade styrsystem (CBTC), och trafikeras av Urbalis 400.

Den nordvästra delen av Sydney Metro öppnas under första halvåret 2019. Tågen kommer att köra var fjärde minut i varje riktning under högtidstimmar. Tjänsterna kommer att utvidgas in i staden år 2024 och turtätheten för alla tåg förväntas ligga på två minuters tidsintervaller i varje riktning.

Nio av linjens 22 tåg har levererats av Alstom. Tågen omfattar tre dubbeldörrar per sida i varje vagn, vilket bidrar till förbättrat passagerarflöde. Tågen har stora fönster och övergripande LED-belysning. Tågen kommer att utsättas för konstant CCTV-övervakning, nödsamtal och de senaste metoderna, som möjliggör optimal kund- och realtidsinformation.

De autonoma tågen är en del av Sydney Metros Northwest-projekt, vilket utgör första fasen av Sydney Metros och Australiens största kollektivtrafikprojekt. Projektet beräknas kosta cirka 8,3 miljarder australiska dollar.

Källa: www.railtech.com