Serbiens huvudstad Belgrad, med drygt 1,5 miljoner invånare, saknar tunnelbana och satsar nu stort på att bygga ut spårvägen. Ett investeringsprogram på 1 miljard euro har tagits fram för programmet BELAM (Belgrade Light Metro). De första planerna för ett spårvägsnät i huvudstaden drogs upp redan på 70-talet, men av olika anledningar kom man aldrig längre än till planeringsstadiet.
Franska Egis Rail har nu fått i uppdrag att ta fram en förstudie av bland annat typ av vagnar. Frankrike bidrar med drygt 3 miljoner euro till förstudien.
Linje 1, som ska bli 15 kilometer lång, beräknas stå klar 2017. Man planerar för 25 stationer på den. Linjen kommer att gå över nya broar över Donau och genom ett antal djupa tunnlar. I senare etapper kommer även en linje 2 och 3 att byggas.
I november 2011 skrev Belgrads stad under ett samförståndsavtal med den franska tågtillverkaren Alstom som ska leverera både tåg och räls till det spårvägsnätet.
Varje vagn blir 35 meter lång och 2,65 meter bred, men utformningen kommer att närmare bestämmas när förstudien är klar.