Samtliga kommunala järnvägsanläggningar är nu registrerade i Trafikverkets baninformationssystem (BIS). Trafikverket har nu samlat in och registrerat cirka 70 mil järnväg som tidigare inte funnits lagrad i Trafikverkets IT-system.
NJDB-projektet är ett samarbetsprojekt med Transportstyrelsen där Trafikverket arbetar med att samla in och registrera data för att bygga upp en nationell järnvägsdatabas, NJDB. Förut har verket bara haft data för den statliga järnvägen samt för ett fåtal externa förvaltare.
Projektet började under hösten 2014 som ett pilotprojekt. Som en andra fas samlade Trafikverket sedan in data från samtliga 61 kommunala anläggningar fram till mars 2015. Informationen har registrerats i BIS och finns därmed även tillgängliga i plk-webb (system där man kan söka information om plankorsningar).
Nästa steg är att samla in data från de 270 privata aktörer som förvaltar järnväg. Arbetet ska vara klart i december 2015.
Några av de data Trafikverket efterfrågar är:
- infrastrukturförvaltare
- infrastrukturägare
- spårbeteckning (gränser, spårnummer, spårväxlar, stoppbockar/spårslut)
- spårvidd
- elektrifiering (typ av spänning etc)
- trafikstyrningssystem (H, M, R eller S)
- lastprofil (GA, GB, GC)
- spårets hastighet, STH (A, B och S)
- spårväxlar (beteckning, typ, vänster eller högerväxel, början och slut på växel)
- tunnlar (beteckning, längd, tvärsnitt, geografisk placering)
Förvaltarna behöver inte samla in data som de inte redan har, utan Trafikverket nyttjar de data som finns. De flesta plankorsningar kommer att sakna detaljerade data, exempelvis fotografier. Mängd och kvalitet varierar mycket för de data som finns, och en del anläggningar finns inte kvar längre. Trafikverket arbetar därför även med att uppdatera informationen från externa förvaltare.
Källa: Trafikverket