Klassisk Stockholmsbro får nytt liv

Gamla Årstabron invigdes 1929 och är ett statligt byggnadsminne sedan 1986. Allt underhållsarbete måste av detta skäl ske med metoder som är anpassade till brons egenart. Arbetet har därför planerats i samarbete med Riksantikvarieämbetet. Foto: Christer Wiik
Gamla Årstabron invigdes 1929 och är ett statligt byggnadsminne sedan 1986. Allt underhållsarbete måste av detta skäl ske med metoder som är anpassade till brons egenart. Arbetet har därför planerats i samarbete med Riksantikvarieämbetet. Foto: Christer Wiik
Årstabroarna är två parallellgående järnvägsbroar över Årstaviken i Stockholm som förbinder Årsta med Stockholms innerstad. Foto: Christer Wiik
Årstabroarna är två parallellgående järnvägsbroar över Årstaviken i Stockholm som förbinder Årsta med Stockholms innerstad. Foto: Christer Wiik

I våras påbörjades sista etappen av renoveringen av gamla Årstabron, ett av Stockholms mest kända landmärken. 16 000 nya bultar, 1 000 ton stål och 6 000 kvadratmeter tätskikt ska göra att bron får nytt liv och kan hålla i ytterligare 60 år.

Den K-märkta gamla Årstabron, som löper över Årstaviken mellan Årsta och Södermalm, byggdes redan 1929 och är tillsammans med sin västliga ”granne” nya Årstabron, oerhört viktiga för hela såväl Stockholmsregionen som hela södra Sveriges tågtrafik, som ska anlöpa huvudstaden.

Säkerställer tågtrafiken
Gamla Årstabron har renoverats i två etapper under 2000-talet. Våren 2015 inleddes den tredje etappen och projektet är en del av Trafikverkets upprustning av järnvägssystemet i Stockholmsregionen under de kommande åren.

– Vi stänger av bron för renovering i 15 veckor för att den ska hålla i 60 år till. Under tiden går all tågtrafik på den nya, västra Årstabron. När renoveringen är klar i augusti och Citybanan tas i bruk 2017 kommer vi att ha fyra spår söderifrån in mot Stockholms central, vilket säkerställer behovet av tågresor och transporter för lång tid framåt, säger Lars Dahlman, projektledare på Trafikverket och ansvarig för renoveringen.

Nytt tätskikt
Tätskiktet på brons betongdelar kompletteras med en ny matta då det befintliga har haft vattengenomträngning. För att genomföra detta arbete tas rälsen på sträckan bort och 6000 kubikmeter ballast schaktas bort. Därefter läggs tätskiktet, samt tillbakaläggandet av ballast och räls. I april påbörjades arbetet med spårplanet som monteras ner och ersätts med ett nytt. Detta arbete beräknas vara klart i mitten av juli.

Bron monteras ned
Den gamla bron monteras ned i 15 delar, varav 14 mindre och en stor. Den stora delen kommer att sänkas ned på en pråm för bortfraktning, de små lyfts bort med hjälp av en brobytarvagn. På samma vis kommer montaget av det nya spårplanet att bedrivas. Detta arbete kommer att ske i en följd, en sektion tas bort och ersätts med en ny. Leverans och montering av stålsektionerna sker under projektets gång.

Monteringen av mittsektionen påbörjades i mitten av juni, då lyftes den 350 ton tunga och 60 meter långa mittsektionen upp till bron från vattnet med hjälp av domkrafter som monterats på den befintliga bågens hängare. Inkoppling av bron och åter trafikstart planeras ske i början av augusti 2015.

Källa: Trafikverket