Nu vill Kina blanda sig i byggandet av svensk järnväg. Det handlar om att bygga de svenska höghastighetsbanorna för en betydligt lägre summa än vad som är budgeterat i Trafikverkets beräkningar. Det rapporterar SVT, som varit i kontakt med Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, som enligt SVT, fått in en offert från det kinesiska företaget China Railway Construction.
-De påstår att de kan bygga hela det svenska höghastighetsnätet på bara fem år och det är väldigt intressant för oss. Vi får granska deras påståenden, men vi ser att de själva bygger sina egna järnvägar i sitt eget land och i andra länder med hög hastighet, säger Karin Svensson-Smith till SVT.
Enligt SVT, så vill China Railway Construction, bygga höghastighetsjärnvägen på betongbroar, vilket enligt bolaget skulle hålla ner kostnaderna rejält, då markarbeten är en stor utgiftspost för traditionellt järnvägsanläggande.
Trafikverkets kostnadsberäkning för höghastighetsbanorna på 170 miljarder kronor skulle därmed, enligt SVT, sjunka till runt 145 miljarder kronor.
Enligt SVT, så anser Riksdagens Trafikutskott att tekniken är så pass intressant att en svensk delegation från nämnda utskott inom kort kommer att bege sig iväg på en studieresa till såväl Kina som Japan, där brobyggartekniken är väletablerad.