Miljöpartiet i Region Skåne riktar stark kritik mot bristen på insyn när Region Skåne ska köpa in helt nya dubbeldäcktåg, det som kallas System 3. Varken ledamöter i kollektivtrafiknämnden, regionstyrelsen eller regionfullmäktige har fått underlaget bakom de val som gjorts.
Pendlarna får ofta stå upp mellan Helsingborg och Köpenhamn. Region Skåne har under flera år arbetet med ett helt nytt tågkoncept, med dubbeldäckartåg som ska sättas in i trafik mellan Helsingborg och Köpenhamn. På dagens regionfullmäktige fanns ett ärende om att öka investeringsramen från 1,8 miljarder till 2,2 miljarder kronor.
Miljöpartiet i Region Skåne ser det som oerhört viktigt att de nya dubbeldäckartågen kommer på plats så snart som möjligt. Men samtidigt riktar Miljöpartiet stark kritik mot bristen på insyn i ärendet.
– Det är djupt oroande att den styrande Alliansen driver igenom ett så viktigt beslut som det om nya dubbeldäckartåg utan att öppet redovisa fakta. Regionfullmäktige köper grisen i säcken, säger Kami Petersen (MP), ledamot i regionfullmäktige och kollektivtrafiknämnden.
Tanken med System 3 är att sätta in tågen på sträckan Helsingborg – Köpenhamn, där varken sittplatserna, bagageutrymmet eller toaletter på dagens Öresundstågs räcker till. Trots det finns det i handlingarna till dagens sammanträde i regionfullmäktige inga uppgifter om hur många sittplatser de nya tågen ska ha. Den informationen har inte heller ledamöterna i regionstyrelsen eller kollektivtrafiknämnden fått. Däremot har media rapporterat att Skånetrafiken sätter ett krav på 801 sittplatser, när det tidigare diskuterats att tågen skulle kunna ha över 1000 sittplatser. Som jämförelse har dagens Öresundståg 687 sittplatser.
– Det är helt orimligt att vi politiker måste förlita oss på uppgifter i media om antalet sittplatser. Hela tanken med de nya tågen är att de ska avlasta en sträcka där det är för trångt på tågen. Nu riskerar Region Skåne att lägga miljarder på nya tåg som ändå inte räcker till, säger Kami Petersen och fortsätter:
– Det finns stora brister i hur hela ärendet har beretts. I handlingarna talar man om ”strategiska val” som gjorts, men styret talar aldrig om vilka alternativen är. Som det är nu har regionfullmäktiges ledamöter ingen aning om vad som står i upphandlingsunderlaget och vilka krav som Skånetrafiken ställer på de nya tågen. Det här handlar om flera miljarder i investeringar, då måste också vi politiker få veta vad vi beslutar om.