Företaget Infraestruturas de Portugal fortsätter att modernisera en ytterligare sträcka av Dourodalsbanan efter att ha fått grönt ljus från både finans- och infrastrukturministerierna. Det ytterst natursköna banavsnittet förbinder Porto med Pocinho, ett avstånd på 175 kilometer.
Moderniseringsarbetet pågår längs den 13 kilometer långa järnvägssträckan mellan Pinhão och Tua i den östra änden av linjen. Budgetramarna ligger på 5 miljoner euro. Banan och sliprarna ska förnyas. Arbetet kommer att genomföras i två faser. Projektet varar fram till mitten av 2021.
Linha do Douro ger service åt en glesbefolkad region i landet, men efterfrågan på järnvägstrafik har ökat under senare år, delvis på grund av ökad turism till storstaden Porto och det omgivande området. Under de senaste åren har den regelbundna tidtabellen ofta kompletterats med lokala specialtåg riktade till fritidsresande. Som ett resultat har IP finansierat flera förbättringar av rutten under de senaste åren.
Det senaste projektet utgör en del av regeringens Ferrovie 2020-program, under vilket banavsnittet Caíde och Marco de Canaveses elektrifierades 2019. Elledningarna kommer att förlängas därifrån till Régua, även om arbetets start har försenats. Elektrifiering av resten av linjen har inkluderats i regeringens infrastrukturplan 2020-30, med ett vägledande slutdatum under år 2025.