Det första av de 32 tåg som kommer att trafikera längs ett förlängt banavsnitt har levererats till Kairos tunnelbanelinje nummer 3.
Tågen produceras av sydkoreanska tillverkaren av rullande materiel Hyundai Rotem.
Tågen, som har åtta vagnar, beställdes av Egyptens nationella myndighet för tunnelkonstruktion (NAT), en avdelning inom landets transportministerium.
Kontraktssumman, som uppgår till 352 miljoner US-dollar, undertecknades 2017. Dessutom omfattar kontraktet underhåll av samtliga tågsätt under åtta år.
Egyptens ministerium för strategi och finanser och sydkoreanska Export-Import Bank stödde projektet med ett finansiellt paket.
Hyundai Rotem säger att företaget planerar att leverera tågen senast år 2023.
Dessa kommer att vara de första metro-tågen i Kairo med övergångsmöjlighet mellan vagnarna. Varje tunnelbanetåg klarar av att komma upp till hastigheter på 80 km/h och har plats för 1740 passagerare.
Förlängningen av fas tre på 17,7 kilometer kommer att förlänga linje 3 från Attaba västerut till Kit Kat Square där linjen delar på sig, med en nordlig gren som löper via Embaba till Rod El-Farag och en sydlig förgrening som betjänar Kairos universitet.
Fas fyra kommer att förlänga linje 3 ytterligare med 11 kilometer och utvidga linjen till Kairos internationella flygplats.