Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande förslaget Framtidens järnvägsunderhåll. Struktons huvudbudskap i yttrandet är att man inte kan ställa oss bakom utredarens överväganden och förslag.
– Vi är djup bekymrade över den inriktning och de överväganden samt förslag som detta betänkande för fram. Att återförstatliga åtta drift- och underhållskontrakt, fen teknikkontrakt samt bygga upp en maskinpool i Trafikverkets regi riskerar att slå sönder den svenska underhållsmarknaden inom järnväg, säger vd Johan Oscarsson.
Strukton har lämnat ett fullständigt yttrande i enlighet med betänkandets disposition. Sammanfattningsvis kan följande punkter lyftas fram ur vårt samlade yttrande;
- Underhållsverksamheten är inte huvudorsaken till tågförseningar i Sverige – banarbete och infrastrukturfel står endast för 1,9 procent!
- Ökad kostnadseffektivitet/produktivitetsökning kopplat till konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet, enligt VTI.
- Den rådande akuta kompetensbristen inom järnvägsyrkena måste åtgärdas!
- Maskinpool i Trafikverkets regi föreslås av utredningen trots fungerande marknad – inte ett samhällsekonomiskt effektivt förslag!
- Trafikverkets ensidiga upphandlingsformer måste åtgärdas – idag uteslutande lägst pris istället för exempelvis funktion.
- Den europeiska utvecklingen – ökad konkurrensutsättning av järnvägsunderhållet!
- Struktons huvudbudskap är att inte kan ställa sig bakom utredarens överväganden och förslag.
- En fullständig avsaknad av samhällsekonomiska konsekvensanalyser.
- Hur ska staten kunna behålla Infranord om Trafikverket blir både beställare och utförare.