Genom sin nya Europoort P & O-terminal i Rotterdams hamn har Frankfurtföretaget Kombiverkehr KG utökat ytterligare Europas intermodala potential när det gäller järnvägstransporter till och från Nederländerna för kunder inom speditions- och logistiksektorn.
Förutom de maritima hamnplatserna i Rotterdam APM, Euromax, RWG, Kramer och ECT Delta Terminal med Deep Sea-anslutning å ena sidan, Moerdijk Container Terminals, Rail Service Center i Rotterdam och den nyligen anslutna Europoort P & O-terminalen å andra sidan, finns det nu tre platser med fördelaktiga närsjöfartsförbindelser till europeika järnvägsnätet.
Terminal Rotterdam Europoort är ansluten till linjenätet eu.NETdirekt minst fyra gånger i veckan i varje riktning med en anslutning till Ruhrområdet från och till Duisburg-hamnen Ruhrort Hafen DUSS, varifrån det finns många förbindelser till nationella och europeiska affärscentra.
Det handlar exempelvis om anslutningar till och från Leipzig, München, Ludwigshafen eller Hamburg i Tyskland. I internationell trafik kan de skandinaviska länderna samt Polen, Tjeckien, Österrike, Ungern, Frankrike, Spanien, olika Balkanstater, Grekland och Turkiet nås med järnväg.
Det finns inga begränsningar när det gäller profilen för påhängsvagnar och containrar. Den nya anslutningen servas under följande dagar: från Rotterdam Europoort P&O till Duisburg Ruhrort Hafen DUSS måndag, onsdag, torsdag och lördag och i motsatt riktning onsdag, torsdag, fredag och lördag.
Det finns direktövergångar till och från Harwich, Killingholme, Teesport, Hull, London Thamesport, Blyth och Immingham via ytterligare färjeservice från rederierna A2B, Stena Line och P&O Ferries.