Tjeckiska järnvägsföretaget ČD har uppdragit åt Pars Nova, ett företag inom Škoda Transportation Group, att konvertera ČD:s tåg av typ RegioPanter DC (440-serien) till en dubbelsystemenhet i 640-serie.
Dessa ombyggda tåg kan sedan användas på linjer där elförsörjningen växlas från det nuvarande 3 kV likströmssystemet till 25 kV 50 Hz växelströmssystem.
Den första enheten 440 001 anlände nyligen till företaget Pars Nova i Šumperk.
- I enlighet med järnvägsadministrationens plan att standardisera det elektriska systemet i Tjeckiska republiken och ersätta 3000 V likströmsförsörjning i norra delen av landet med en 25 000 V växelströmsförsörjning med 50 Hz utrustas likströmsenheterna i tåg av typ RegioPanter i 440-serien till det dubbla systemet under de kommande åren. Efter denna gradvisa omvandling av strömförsörjning och elektrifiering av ytterligare ledningar, kommer ledningar att kunna drivas med det 3000 V-systemet som fasas ut och som också utökas till 25 000 V 50 Hz. På grund av ombildningen kan vi använda fordonen utan begränsningar på alla elektrifierade linjer under hela deras planerade 30-åriga livslängd. Tågen i Ústí-regionen mellan Kaďaň-Prunéřov och Kadaň-stationerna kunde använda det första banavsnittet nästan omedelbart efter återuppbyggnaden, förklarade Michal Kraus, styrelseledamot och biträdande generaldirektör för det tjeckiska järnvägsföretaget ČD.
Ändringarna inkluderar även installation av dragtransformatorer samt ändrade bromsinställningar.
Kontraktsvärdet för hela omvandlingsprojektet, som kommer att genomföras av Škoda Transportation i Pilsen och Pars nova i Šumperk, uppgår till 286,8 miljoner tjeckiska kronor (11 miljoner EUR). OPD2-transportprogrammet (2016--2023) bidrar med 120 miljoner tjeckiska kronor (4,6 miljoner euro).
Andra transportörer omvandlar också sina likströmsfordon till fordon med dubbla system, t.ex. ČD Cargo, som moderniserar lok med 163 (3 kV likström) till dubbelsystemserien 363 (3 kV likström/25 kV 50 Hz växelström).
källa ČD