Coronapandemin har inneburit den tuffaste prövningen i SL:s över hundraåriga historia. Trots det var SL-året 2020 ett år som överträffade förväntningarna. Full trafik lyckades upprätthållas med exempelvis över 50.000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Samtidigt sjösattes flera nysatsningar. Tack vare tuffa prioriteringar, ökad kostnadskontroll och högre effektivitet visar också det ekonomiska resultatet på ett mindre underskott än väntat. Detta enligt SL:s verksamhetsberättelse för 2020.
– SL-året 2020 var som för oss alla ett extremt utmanande år. Samtidigt ska kollektivtrafikens medarbetare vara stolta över att ha hållit trafiken igång när andra delar av samhället och stora delar av vår omvärld stannat upp och släckt ner. Det är ett av flera styrkebesked när vi nu summerar 2020, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– Det kördes full trafik med inte mindre än 50.000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Att köra på fälgarna har fått en helt ny innebörd och det ska kollektivtrafikens hjältar ha Stockholms samlade tack för.
– Året vi lämnar bakom oss må ha varit tufft men åren framöver kommer vara lika utmanande. Vi ska ha fortsatt fokus på att SL ska fortsätta rulla i, igenom och efter krisen. Vi ska jobba hårt för bästa och mesta kollektivtrafik per krona. Samtidigt måste statlig kompensation till kollektivtrafiken till. Risken är annars stor att ett starkt SL-år bli ett undantag för överskådlig framtid, säger Kristoffer Tamsons.