Gammalt blir som nytt när Fyrspåret byggs

Grus och sten sorteras och används igen för nya banor då Fyrspåret byggs. Foto: Trafikverket.
Grus och sten sorteras och används igen för nya banor då Fyrspåret byggs. Foto: Trafikverket.

Att återanvända så mycket som möjligt är en viktig del i Fyrspårets hållbarhetsarbete. Bland annat kommer de betongslipers som idag ligger i det tillfälliga spåret att få ett nytt liv när de östra spåren mellan Hjärup och Lund rustas upp. Målet är att 80 procent av de tillfälliga spåren ska återanvändas och 40 procent av de gamla. Även grus och sten sorteras och används igen för nya banor.

Det tillfälliga spåret, som tågen rullar på sedan förra sommaren, rivs upp i september nästa år. Redan nu finns en produktionsplan för hur järnvägsmaterial ska återanvändas.

Betongslipers är ett material som är tacksamt att återbruka. I de tillfälliga spåren ligger cirka 17 000 slipers, 9 000 av dem kommer att användas under 2022 då spåren som söder om Lund rustas upp, resterande återanvänds på andra ställen.

– Det materialet som inte kan användas i vårt projekt försöker vi hitta andra som kan ta emot. Det är ett omfattande pussel men om vi lyckas väl med planering, demontering, transport och mottagning kan vi spara in stora mängder material och resurser för Trafikverket. Det är ett omfattande arbete som kräver mycket planering och engagemang, säger Petter Olson, hållbarhetskoordinator för Fyrspåret.