Danska DSB har beslutat om leverantörer för sitt framtida rullande materiel. DSB har valt Siemens att leverera sina nästa generations elektriska lok med en första order på Vektroner klassade EB godkända för 250 kilometer i timmen.
AC -varianten av Vectron-loket har fått sitt godkännande för drift i Danmark av den danska säkerhetsmyndigheten. Godkännandet är en viktig milstolpe för idrifttagning av 42 Vectron -lok. De tre första loken är levererade.
År 2022 kommer alla 42 Vectron Class EB att utrustas med utrustning ombord på ETCS, medan den nya linjen Köpenhamn-Ringsted kommer att fungera med ERTMS. Vectron kommer att ha en push-pull-tjänst med tåg som består av Bombardier-byggda dubbeldäcktåg.
DSB har till delat Talgo byggnation av tåg för förnyelse av större delen av persontågsflottan i Danmark. Dessa enheter kommer att fungera på de inhemska Intercity-rutterna och på den internationella linjerna som förbinder Danmark med Tyskland.
Den första ordern enligt ramavtalet, värd 500 miljoner euro, innebär leverans av åtta tåg baserat på Talgo 230-plattformen med en kommersiell hastighet på 200 kilometer i timmen. Den valda modellen har full driftskompatibilitet och kompatibilitet med Vectron-lok.
Den sista stora ordern av det DSB kallar Fremtidens Tog, ”Framtidens tåg” är att den operatören har valt Alstom för att leverera 100-150 vagnar baserade på Coradia Stream-plattformen, med en kapacitet på 300 passagerare.
För att underhålla de nya elektriska tågen kommer DSB att bygga en ny underhållsverkstad. Operatören tecknade kontrakt med MT Højgaard Danmark för byggandet av den 11 500 kvadratmeter stora byggnaden, samt en järnvägsteknisk anläggning vid Godsbanegården i Köpenhamn. Byggstarten kommer att äga rum i januari 2022,och enligt planen är verkstaden redo att användas under våren 2024.