Banedanmark kan nu bocka av elektrifieringen av linjen mellan Ringsted och Næstved. Därmed har ytterligare en milstolpe uppnåtts i byggandet av förbindelsen mellan Ringsted och Fehmarn. Passagerare på midsjälland kan nu se fram emot att de nya, klimatvänliga eltågen börjar gå på linjen mellan Ringsted och Næstved. Rail Net Denmark har satt upp de sista luftledningarna som ska leverera el till de elektriska lpken och därmed är linjen redo för DSB och andra tågoperatörer att sätta in elektriska lok på linjen.
– Med elektrifieringen av sträckan mellan Ringsted och Næstved är vi ett viktigt steg närmare målet om en helt elektrifierad järnväg. Det är inte bara bra för klimatet, utan också för grannarna till järnvägen, som nu kommer att uppleva mindre buller och föroreningar – och då får vi förhoppningsvis också en mer läglig tågdrift till förmån för de många resenärerna. Det är därför riktigt goda nyheter att DSB nu kan sätta in de nya elloken på linjen och jag ser fram emot att själv vara med på den första resan, säger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Elektrifieringen av linjen mellan Ringsted och Næstved är en del av Banedanmarks arbete med att bygga den framtida förbindelsen mellan Ringsted och Fehmarn, som är ett av de största byggprojekten i dansk historia. I sammanhanget rustar Banedanmark upp hela sträckan mellan Ringsted och Rødby, så att banan kan bli klar att ingå i den kommande trafikkorridoren mot Europa.
– Det är ett viktigt steg i bygget av den kommande förbindelsen mellan Ringsted och Fehmarn att de nya eltågen nu kan börja gå mellan Ringsted och Næstved. Förutom att elektrifiera banan har vi även uppgraderat den genom att bl.a. att utföra kurvor. Det innebär att tågen kommer att kunna köra i högre hastighet på sträckan, och det kommer att märkas av resenärerna under de kommande åren, säger
DSB använder elektriska lok tillverkade av tyska Siemens som varken släpper ut dieselpartiklar eller NOx. De har högre toppfart och kan accelerera betydligt snabbare än de gamla dieseltågen. Dessutom ska de ge en mer pålitlig och stabil tågdrift eftersom de kan köra 37 500 kilometer utan att behöva genomgå en servicekontroll på någon av DSB:s verkstäder. För de gamla dieseltågen gäller det bara 5 000 kilometer.
– Våra nya Vectron-lok erbjuder en betydligt bättre upplevelse för kunderna, körningen är bekvämare, loken är mer klimatvänliga och mindre bullriga. Därför är vi glada över att Banedanmark har genomfört elektrifieringen mellan Ringsted och Næstved, så att vi successivt kan sätta in de nya klimatvänliga elloken på linjen. När vi har bytt ut alla våra gamla diesellok mot de nya elloken runt årsskiftet kommer vi att minska CO2-utsläppen med 27 000 ton och minska partiklar från tågdriften med 60 procent per år, säger DSBs verksamhetsdirektör Per Schrøder.
I december slutför Banedanmark den första etappen av den kommande trafikkorridoren mellan Ringsted och Nykøbing Falster. Därefter fortsätter Banedanmark att uppgradera linjen mellan Nykøbing Falster och Rødby. Den framtida förbindelsen mellan Ringsted och Fehmarn, som finansieras av A/S Femern Landanlæg och EU, beräknas vara klar 2029.