Intresset för att testa spårvägen Odense Letbane under de första dagarnas turer var stort. Från öppningsdagen den 28 maj fram till söndagen den 5 juni hade Oden se Letbane ett beräknat passagerarantal på totalt 307 000 individer. Den 30 maj reste uppskattningsvis 43 000 passagerare med Odense Letbane och 31 maj nästan 42 000 passagerare.
AV PETER HÖÖK FOTO: ODENSE LETBANE
Det var i juni 2017 som CMEkonsortiet, under ledning av Comsa med underleverantörerna Munck och Efacec, fick kontraktet på 1,2 miljarder danska kronor för den 14,5 kilometer långa dubbelspårslinjen som sträcker sig från Tarup i nordväst till Hjallese i söder. Den totala byggkostnaden landade på 3,3 miljarder danska kronor.
Men det var inte utan problem som den nya spårvägen kunde byggas. Mitt under konstruktionsarbetet drabbades världen av pandemi och så även Odense. Odense Letbane skulle ha öppnats hösten 2020. Nu blev det ett och ett halvt års fördröjning. Och fördröjningar kostar – i det det här fallet närmare 300 miljoner danska kronor. Men säg det infrastrukturprojekt som inte drabbats av fördyringar av en eller annan orsak.
För de 180 000 invånarna i Odense öppnar spårvägen ett nytt kapitel i stadens transportsystem. Det fanns en spårväg i Odense men den lades ned 1952. Därefter har Odenseborna fått förlita sig på busstransporter för att ta sig runt i staden. Nu är förväntningarna på Odense Letbane är stora. Många erfarenheter i andra europeiska städer är att spårväg blivit ett ekonomiskt incitament där nya verksamheter växer upp utefter spårvägslinjerna. Och ur miljösynpunkt är spårväg det kanske mest effektiva transportmedlet i stadsmiljö.
Odense, Danmarks tredje största stad, växer och med det antalet bilar. Med spårvägen som ryggrad i en ny transportinfrastruktur kan man nu ta sig runt i staden där många alternativa resvägar möjliggjorts med anslutande bussförbindelser och järnvägslinjer.
En andra etapp av spårvägen är planerad med en sträcka på 7,8 kilometer budgeterad till 1,9 miljarder danska kronor. Odense Stadsfullmäktige arbetar för utvidgningen men det finns vare sig beslut eller finansiering för tillfället. Etapp två består av två grenlinjer som ansluter till etapp ett. Den södra grenen går från Vesterbro till Odense Zoo och den nordöstra grenen går från korsningen Ørbækvej och Nyborgvej nedför Ejbygade genom Vollsmose och vidare till Seden.
Keolis som sköter den dagliga driften med upp till 13 tåg på spåren samtidigt. Tågen avgår regelbundet var 7,5 minut på vardagarna. Under de tidiga morgontimmarna och på kvällen är det 15 minuter mellan varje tåg. Keolis har ett 15årigt driftkontrakt. Trenden är att spårväg är det nya sättet att ta sig fram i Europas städer. Hur Odense Letbane kommer att påverka utvecklingen av staden får framtiden utvisa.