Europas största infrastrukturprojekt i full gång

En lastbil som transporterar muddrat material från havsbotten, Foto: Olaf Malzahn, Femern A/S

Från 2029 och framåt kommer Fehmarn Bält-tunneln att förbinda Tyskland och Danmark genom att ta en genväg tvärs över sundet. Vilka framsteg har gjorts hittills och vad är nästa?

När Fehmarn Bält-tunneln med dess elektrifierade järnväg står klar 2029 kommer den att erbjuda en genväg för transport av järnvägsgods och passagerare mellan Danmark och andra nordiska länder till centrala Europa. Tågresan genom tunneln kommer att ta 7 minuter med tåg, och undviker en 160 kilometer lång omväg via det danska fastlandet. Tunneln ska även ta emot biltrafik.

– Anläggningen kommer inte bara att säkerställa strömförsörjning, utan även uppfylla våra krav på att tunneldriften ska vara CO2-neutral efter öppningen 2029, säger Jens Ole Kaslund, teknisk direktör på Femern A/S. Detta är ett av de många anbudsförfaranden som är inblandade i det enorma projektet, och under de två första åren av bygget har en hel del framsteg gjorts.

Muddringsarbetet mer än halvvägs avslutat
Fehmarn Bält-tunneln kommer att vara en sänktunnel, säkert placerad under havsbottnen där den skyddas mot passerande fartygs ankare och kollisioner. Tunnelelementen sänks ner i ett 18 kilometer långt tunneldike som muddras till havs. Grävningen av tunneldiket pågår för fullt och utförs med några av världens största grävmaskiner. I slutet av november 2022 var cirka 70 procent av arbetet färdigt, mätt i volym.

bild
Arbetshamnen i Rødbyhavn i november 2022, bild: Femern A/S

Tunnelkonstruktion
Med alla föremål ur vägen är tunneln redo att byggas. Det första fartyget som transporterade material för byggandet av Fehmarn Bält-tunneln lade till i hamnen i Rødbyhavn på ön Lolland i Danmark i juli 2022. Denna arbetshamn har byggts speciellt i anslutning till den stora tunnelfabriken där elementen till tunneln kommer att finnas. Efter arbetet avslutats togs denna hamn i drift 2022, men förväntas inte vara helt färdig förrän 2023, då de permanenta hamnkontoren och teknisk utrustning är på plats. 

Eftersom bygget kommer att ta åratal måste byggarbetsplatsen vara väl förberedd med alla nödvändigheter, såsom vatten, el och tillfartsvägar så att den är redo för alla entreprenörer. I Rødbyhavn byggs en fabrik som ska producera tunnelelementen. Fabrikshallar byggs för sex produktionslinjer: fem för tunnelns standardelement och en för specialelementen. 

När alla sex produktionslinjerna vid tunnelfabriken är i drift kommer hamnen på den danska sidan att ta emot upp till 70 000 ton byggmaterial som sand, grus, cement och armeringsjärn per vecka.

bild
Visualisering av undervattensnedsänkningen och anslutning av tunnelelementen Grafik: Femarn A/S

Stora boendeområden för arbetarna
Strax väster om produktionsanläggningen kommer ett stort boendeområde att byggas för tunnelarbetarna tillsammans med kontor och administration. Det behövs flera tusen arbetare för att bygga Fehmarn Bält-tunneln. När arbetet når sin topp kommer omkring 1 300 tunnelarbetare att bo och arbeta på platsen. 

På den tyska sidan pågår också arbeten på en byggarbetsplats, även om denna byggarbetsplats kommer att vara betydligt mindre än den danska. En arbetshamn för leverans av material till den tyska platsen är under uppbyggnad och förväntas vara i drift 2023 och levererar material till byggarbetsplatsen på land.

Banar väg för anbudet på 200 miljoner järnvägar
Det återstår en hel del byggnadsarbeten innan man kan börja bygga järnvägen genom tunneln, men förberedelserna för järnvägsanbudet pågår redan. Femern A/S kommer under våren 2023 att lägga ut Femern Bälttunnelns spår- och kontaktledningssystem för elektriska tåg på anbud. 

Kontraktet är värt cirka 200 miljoner euro. Som ett storskaligt projekt kommer det att ta lite tid att väga beslutet, och vinnaren av kontraktet Tunnel Track and Catenary (TTC) kommer att tillkännages under våren 2025.

Den kommer att omfatta en 25 kilometer lång tvåspårig järnväg för att köra tåg i 200 kilometer i timmen och ett kontaktledningssystem varav 18 kilometer kommer att placeras i själva tunneln och med totalt 7 kilometer utanför tunneln, på dansk och tysk sida .

– Det har funnits ett stort intresse från potentiella anbudsgivare att ha mer detaljer inför anbudet under våren, säger Kirsten Christensen, avtalsdirektör, Femern A/S, med ansvar för järnvägsanläggningar. – Vi vill naturligtvis hjälpa företag att sätta samman konsortier och lämna anbud på kontraktet. Vårt främsta mål är att attrahera stor och välkvalificerad konkurrens i anbudsfasen.”