Det kan vara genombrottet som den brittiska nationen har väntat på. Den nyligen utnämnde brittiska transportministern, Mark Harper, har gjort vad ingen av hans korttidsanställda föregångare har gjort, och har öppnat dörren för järnvägsarbetsgivarna att lämna ett nytt erbjudande till järnvägsfacket.
Det finns hopp om att detta kan vara den förändring som bryter dödläget över förhandlingsbordet. Flytten kommer efter en hel vecka av samtal mellan Rail Delivery Group, som representerar de operativa arbetsgivarna i branschen, och de största järnvägsförbunden, som representerar mer än 60 000 anställda inom järnvägen.
Storbritanniens tåg har kört den senaste veckan med januarivädret som den enda motståndaren. Men det råder ett oroligt lugn före stormen, utan några ytterligare stridsåtgärder tillkännagivna. Men retoriken är lika vild som den någonsin har varit. I en TV-intervju härom dagen bekräftade transportsekreteraren Mark Harper att regeringen, genom hans avdelning för transporter, var redo att ta tyglarna från arbetsgivarnas representanter och tillåta Rail Delivery Group att lägga fram ett nytt erbjudande till RMT-facket.
Järnvägs-, Sjöfarts- och Transportförbundet har alltid hävdat att tvisten handlar om lön, anställningstrygghet och tjänstevillkor. De har varit högljudda, särskilt över vad de ser som säkerhetskompromisser, inneboende i de ändringar av arbetssätt som arbetsgivarna kräver. Den allmänna opinionen skiftade dock avsevärt bort från sympati med fackföreningarna i den veckolånga strejkserien. Därmed inte sagt att regeringen har vunnit någon popularitet som ett resultat. Huruvida det har spelat någon roll i förra veckans förhandlingar återstår att se, men branschinsiders tittar på sina seismometrar för ytterligare skakningar.