Green Cargo får fortsatt förtroende av St1 i ett nytt femårsavtal plus två optionsår. Avtalet omfattar i dagsläget växlingsentreprenad och transporter mellan Göteborg Pölsebo och Karlstad respektive Jönköping.
St1 och Green Cargo kan blicka tillbaka på ett långt samarbete, som startade 1996, alltså närmare 27 år. Sedan starten har logistikpartnern kört mer än 11 500 000 ton bränsle (bensin/diesel) i drygt 15 000 tåg, från Skarvikshamnen till depåerna i Karlstad och Jönköping.
– Vi på St1 jobbar varje dag mot vår vision att vara den ledande producenten och försäljaren av CO₂-medveten energi med målet att utveckla och erbjuda nya, förnybara bränslen och moderna lösningar som minskar klimatpåverkan. Genom vårt samarbete med Green Cargo lyckas vi gemensamt transportera drivmedel via järnvägar som ett komplement till exempelvis sjö- och vägtransport. Dessutom har vi haft ett framgångsrikt partnerskap med de under flera år vilket är en viktig del som ligger till grund för beslutet om förnyat avtal, säger Jonas Rylander, chef för projekt och teknik på St1 Logistics.
Avtalet är på fem år, plus två optionsår och gäller mellan 2023–2027. Det omfattar:
- Transport, inklusive lossning av tågsätt mellan Göteborg Pölsebo – Karlstad
- Transport mellan Göteborg Pölsebo – Jönköping
- Växlingsentreprenad i Pölsebo, Göteborg
– St1 är ett drivmedelsbolag som alltid är i framkant gällande hållbar logistik och är det enda drivmedelsbolaget i Sverige som använder järnväg som en bas i deras logistiksystem. Godstransporterna på järnväg i det nya avtalet ersätter behovet av cirka 20 250 lastbilstransporter per år, alltså cirka 55 vägtransporter dagligen. Vi hoppas att fler aktörer i drivmedelsindustrin vill följa efter, säger Björn Nordh, strategisk säljare Green Cargo.