Nu inleds rivningen av Karlsborgsbanan, och en järnvägsepok går därmed i graven, skriver Mariestads Tidningen.
Den gamla järnvägen mellan Skövde och Karlsborg går under namnet Karlsborgsbanan och ska nu rivas. Rivningsarbetet inleds på Igelstorps bangård och ska i ett första skede gå i riktning mot Skövde och Tibro. Sly måste röjas på banvallen innan räls och slipers tas bort tillsammans med kontaktledningsstolpar och andra delar som finns kvar utmed järnvägen. Över åtta mil räls och drygt 70 000 träslipers ska avlägsnas.
– Karlsborgsbanan är 43 kilometer och vi har två räler, det är alltså över åtta mil räls som ska bort och över 700 kontaktledningsstolpar som ska grävas upp, säger Trafikverkets projektledare Mikael Björk, trafikprojektledare för rivningen av Karlsborgsbanan på Trafikverket.
Bangården i Igelstorp, Tibro, Fagersanna och Mölltorp ska rivas samt de delar av Karlsborgs bangård som är kvar. Det handlar bland annat om växlar, kopplings- och signalskåp och ledningar i marken som ska grävas upp och plockas bort.
Det kommer även göras en del saneringsarbeten bland annat i marken kring de platsgjutna kontaktledningsstolparna som är målade med blymönja.
– Vi har gjort saneringsanmälningar, som vi har redovisat till Mös, som har fått godkänt. När rivningen är klar kommer banvallen att jämnas till. Sen kommer köparen av de här fastigheterna att få göra vad de vill med dem. Förhoppningsvis blir det kommunerna och Fortifikationsverket i Karlsborg som köper fastigheterna och förhoppningsvis blir det sen en väldigt fin cykelväg. Vi har vägprojektet Skövde - Igelstorp och det projektet landade till slut i att göra en cykelväg fram till Igelstorp. Den kommer inte att dras utmed 49:an utan den är flyttad tillbaka till banvallen, som vi ville från början i det projektet, säger Mikael Björk.
Arbetet med rivningen beräknas pågå till oktober och entreprenören för rivningen är NCC i Skövde. Den beräknade kostnaden för rivningen uppgår till fyra miljoner kronor. På Trafikverkets hemsida går det att följa arbetet och där kommer det även fortlöpande finnas uppdaterade tidplaner för rivningen och annan information som kan vara intressant för allmänheten.
Källa: Mariestads Tidningen