Företrädare för Region Skåne och skånska kommuner uppmanar regeringen att fortsätta planera för fyrspår mellan Lund och Hässleholm. I ett gemensamt positionspapper förtydligar de skånska företrädarna hur regeringens revidering av den i juni 2022 beslutade nationella transportinfrastrukturplanen kan genomföras för att ge de bästa förutsättningarna för Skånes och hela Sveriges utveckling.
Det var den 23 december som regeringen beordrade Trafikverket att avbryta planeringen för höghastighetstågen. Istället ska Trafikverket utreda kapacitetshöjande åtgärder i Skåne, för att förbättra förutsättningarna för arbetspendling och utökade godstransporter i järnvägssystemet.
– Formuleringarna i regeringens uppdrag till Trafikverket blev otydliga för Skånes del, menar Anna Jähnke (M), regionala utvecklingsnämndens ordförande i Region Skåne. Det vore ett stort slöseri med tid för Trafikverket att se över kapacitetshöjande åtgärder i Skåne under året, när Skåne redan för tio år sedan konstaterat att vad som behövs för att förbättra förutsättningarna för både arbetspendling och utökade godstransporter i järnvägssystemet i Skåne är fyrspår mellan Lund och Hässleholm, fortsätter Anna Jähnke.
Våren 2022 tog Region Skåne, i samverkan med kommunerna längs sträckan Lund-Hässleholm, fram ett alternativ till Trafikverkets förslag till sträckning, som Trafikverket har börjat titta på under hösten.
I utredningsdirektiven uppmanar regeringen Trafikverket att ta hänsyn till effekterna av att Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar kring år 2029.
Företrädare för Region Skåne och skånska kommuner uppmanar regeringen att fortsätta planera för fyrspår mellan Lund och Hässleholm. I ett gemensamt positionspapper förtydligar de skånska företrädarna hur regeringens revidering av den i juni 2022 beslutade nationella transportinfrastrukturplanen kan genomföras för att ge de bästa förutsättningarna för Skånes och hela Sveriges utveckling.
Det var den 23 december som regeringen beordrade Trafikverket att avbryta planeringen för höghastighetstågen. Istället ska Trafikverket utreda kapacitetshöjande åtgärder i Skåne, för att förbättra förutsättningarna för arbetspendling och utökade godstransporter i järnvägssystemet.
– Formuleringarna i regeringens uppdrag till Trafikverket blev otydliga för Skånes del, menar Anna Jähnke (M), regionala utvecklingsnämndens ordförande i Region Skåne. Det vore ett stort slöseri med tid för Trafikverket att se över kapacitetshöjande åtgärder i Skåne under året, när Skåne redan för tio år sedan konstaterat att vad som behövs för att förbättra förutsättningarna för både arbetspendling och utökade godstransporter i järnvägssystemet i Skåne är fyrspår mellan Lund och Hässleholm, fortsätter Anna Jähnke.
Våren 2022 tog Region Skåne, i samverkan med kommunerna längs sträckan Lund-Hässleholm, fram ett alternativ till Trafikverkets förslag till sträckning, som Trafikverket har börjat titta på under hösten.
I utredningsdirektiven uppmanar regeringen Trafikverket att ta hänsyn till effekterna av att Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar kring år 2029.