Trafikverket bygger ut järnvägen till dubbelspår. Det är ett viktigt steg mot effektivare och mer hållbara godstransporter. Kapacitetsökningen innebär också en fördel för persontrafiken, eftersom fler tåg ryms på spåren. Även plankorsningar byggs om till planskilda.
Den fem mil långa Järnvägssträckan från Hallsberg söderut till Degerön är en del av Godsstråket genom Bergslagen. Det har stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och vidare ut i Europa.
Trångt på spåren
Idag är järnvägen hårt belastad och det är trångt på spåren. Risken för störningar på järnvägssträckor med enkelspår är stor. Dubbelspår ger plats för fler, längre och tyngre tåg. Det minskar sårbarheten i järnvägssystemet och är ett viktigt steg mot mer hållbara transporter. De delar av Godsstråket genom Bergslagen som redan är dubbelspåriga är sträckorna Frövi − Hallsberg, Degerön − Mjölby och Mjölby – Motala.
Flera sträckor i olika skeden
Utbyggnaden till dubbelspår består av flera sträckor som befinner sig i olika skeden. Inne i Hallsberg har dubbelspår byggts mellan rangerbangården och Västra stambanan. På sträckorna söderut bygger Trafikverket både längs den nuvarande järnvägen och i nysträckning. Järnvägen går genom skog, i öppen terräng och genom samhällen. Två tunnlar och ett flertal broar av olika storlekar byggs.
En vinst för miljön
Transporter av människor och gods påverkar i hög grad miljön. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter för miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.
Klart 2031
Hela utbyggnaden beräknas vara klar 2031. Förfrågningsunderlagen för några av de kommande entreprenaderna har försenats på grund av att Trafikverket behöver göra ytterligare utredningar. Det handlar bland annat om att de behöver ta hänsyn till ökade dimensionerande nederbördsmängder på grund av klimatförändringar. Det att innebär att Dubbelspår Hallsberg - Degerön kommer att vara klart 2031, istället för 2030 som var beräknat tidigare.
Källa: Trafikverket