Trafikförvaltningen har beslutat att inte förlänga pendeltågsavtalet med MTR. Det innebär att MTR driver pendeltågstrafiken fram till och med 2026 och att trafikförvaltningen nu inleder upphandlingen av ny trafikoperatör.
MTR driver sedan 2016 pendeltågstrafiken i Stockholms län på uppdrag av Region Stockholms trafikförvaltning. I nuvarande avtal finns möjlighet att förlänga avtalet fram till och med 2030, med nuvarande omfattning och inriktning. Men trafikförvaltningen har beslutat att inte nyttja optionen och avtalet avslutas därmed år 2026.
– Sett till hela avtalsperioden har pendeltågstrafiken haft en god utveckling sedan MTR tog över 2016. Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL.
Det nuvarande avtalet innebär att operatören har svårt att få ekonomiska förutsättningar att leverera trafik av tillräckligt hög kvalitet. Vidare medför avtalet att förvaltningen av fordon riskerar att bli eftersatt, vilket påverkar trafikens stabilitet. Erfarenheterna från utvärderingen av nuvarande avtal kommer att användas i arbetet med att utforma nästa pendeltågsavtal.
Trafikförvaltningen inleder nu arbetet med att upphandla en ny operatör för pendeltågstrafiken med trafikstart 2026. Företaget fortsätter driva pendeltågsverksamheten fram tills dess, med oförändrade krav på kvalitet och stabilitet i leverans.
– Stockholmarna behöver och förtjänar en kapacitetsstark och pålitlig pendeltågstrafik, säger David Lagneholm. Vi har i dialog med MTR understrukit vikten av att pendeltågen går stabilt och punktligt, en målsättning vi är helt överens om.
Källa: SL