Fyrspåret och omfattande återställning i Hjärup och Åkarp

Foto: Trafikverket

I oktober rullar tågen på fyra spår mellan Malmö och Lund, och de nya stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup öppnas. Då startar arbetet med att göra klart runt stationerna och återställa områdena som använts under bygget.

Arbetet med återställning blir som mest omfattande i Hjärup och Åkarp. Där ska de tillfälliga spåren och de tillfälliga stationerna rivas. Där finns också stora ytor som projektet använt, och det finns vägar som ska flyttas till sina slutliga lägen.

Återställningsarbete i Hjärup hela 2024

Hjärup påverkas främst av ett stort ledningsarbete längs hela Banvallsvägen. Området i Hjärup är därför inte helt återställt förrän i slutet av 2024. Banvallsvägen kommer att stängas av i etapper under större delen av 2024. Lommavägen och den nya bron över spåren öppnas i mars 2024, och Vragerupsvägen och den nya bron öppnas preliminärt hösten 2024.

Klart i Åkarp efter sommaren 2024

I Åkarp är det också stora arbeten med att återställa ytorna där de tillfälliga spåren ligger i dag. Sockervägen, Åkarpsdammen och området på den östra sidan om järnvägen ska också återställas. Återställningsarbetet pågå till och med sommaren 2024 i Åkarp. 

bild
Efter inkopplingen i höst rivs de tillfälliga spåren och återställningen av den östra sidan av Åkarp kan starta. Foto: Trafikverket