Flaskhalsen Karlstad Central byggs om

Kanske en framtida vy från Trädgårdslänken över det nya stationsområdet och Karlstads resecentrum. Foto: White

Karlstad C är den största knutpunkten på Värmlandsbanan och en flaskhals på den hårt trafikerade sträckan Kil, Karlstad och Kristinehamn. Därför görs en rad förbättringar på stationen i samband med att nya resecentrum byggs. Ombyggnad av Karlstad C som omfattar bland annat spårområdet, en ny mellanplattform Vikenpassagen och Trädgårdslänken.

Tillsammans med Karlstads kommun, Jernhusen och Region Värmland ska Trafikverket bygga ett nytt resecentrum vid Karlstads centralstation. Trafikverkets del i samarbetsprojektet är att bygga nya spår, en ny mellanplattform och Vikenpassagen – en bred, ljus tunnel som gör det enkelt för gående och cyklister att röra sig mellan centrum, resecentrum och stadsdelarna söder om järnvägen. Trafikverket bygger även en ny passage över järnvägen – Trädgårdslänken – en gångbro som förenar stadsdelarna norr och söder om järnvägen. När Karlstads resecentrum står klart blir det ett nav för resande i Värmland.

bild

Tåg i tid förbättrar tågtrafiken

För att skapa samsyn om behovet av åtgärder på Värmlandsbanan startade Trafikverket, Region Värmland och Karlstad kommun 2011 projektet Tåg i tid. Övergripande syfte med Tåg i tid är att förbättra kapaciteten för nationell och regional gods- och persontrafik på Värmlandsbanan. Det handlar också om att förbättra samverkan mellan nationell, regional och lokal kollektivtrafik genom att utveckla ett resecentrum i anslutning till Karlstad C. 

Ombyggnaden av Karlstad C startade i slutet av februari. Etapp 1 inleds med grundläggningarbeten för Vikenpassagen samt södra och mittersta brostöden för den nya Trädgårdslänken. Den andra etappen av ombyggnaden omfattar det norra spårområdet och den resterande halvan av Vikenpassagen. Etapp två planeras pågå från sommaren 2024 till och med hösten 2025.    

bild
Vikenpassagen får en ljus och inbjudande entré från norra sidan vid stationen. Foto: Sweco
bild
Den nya Trädgårdslänken betraktad från den nya mellanplattformen, i kvällsljus. Foto: Sweco

Källa: Trafikverket