De första Hitachi Rail-spårvagnarna köpta av Gtt(Gruppo Torinese Trasporti) för staden Turin har påbörjat passagerartrafiken, skriver företaget i ett pressmeddelande.
De nya spårvagnarna kommer att användas på linje 3, 9, 10 och 2024 även på linje 4. De kommer gradvis att ersätta de "orange" spårvagnarna i 2800-serien, med en reserv på cirka 10 fordon kvar i trafik och 2 till som förstärkning för stadens historiska spårvagnsflotta.
Färre skadliga partiklar
Driftsättningen av de nya Hitachi Rail-spårvagnarna är ett viktigt steg i riktning mot den urbana mobilitetsmodellen som GTT och stadsförvaltningen strävar efter tillsammans. År 2026 kommer GTT att ha realiserat en betydande förnyelse av flottan med 70 spårvagnar och 437 nya stadsbussar, många av dem elektriska, vilket motsvarar 81 procent av resorna med elektrisk framdrivning och en betydande minskning av utsläppen (-59 procent Co2 och -97 procent partiklar) för mer hållbara och tillgängliga resor.
De är avantgardistiska spårbundna fordon när det gäller passagerarkomfort och design, designade av Giugiaro Architettura. Livsstilen är i stadens gula och blå färger, i kontinuitet med färgschemat för de nya GTT-bussarna, som sågs vid en förhandsvisning i september förra året när ett fordon visades på Piazza Castello.
Helt finansierade av transportministeriet
Ramavtalet som undertecknades av GTT och Hitachi Rail våren 2020 innebär en generell leverans av 70 nya spårvagnar, där kontraktet är uppdelat i två trancher. Den första delen inkluderar leverans av 30 fordon, helt finansierade av transportministeriet som en del av ett avtal med staden Turin för att främja järnvägstransporter i stora stadskärnor.
De nya spårvagnarna kommer att tillverkas vid Hitachi Rail-fabriken i Neapel, som sysselsätter cirka 1 890 personer.
De har ett innovativt klimatkontrollsystem som säkerställer luftväxling med uteluften och garanterar höga säkerhetsstandarder för passagerarnas hälsa. De kännetecknas av stora fönster och de genomskinliga sidotakytorna ger gott om ljusstyrka inuti och bättre sikt utåt. Interiörerna är designade för att erbjuda passagerare mer utrymme än den äldre generationens spårvagnar. De har också två handikappsäten och ger enkel åtkomst och manövrerbarhet för rullstolar.
Ny spårvagnsplattform
- De nya spårvagnarna för staden Torino, säger Luca D'Aquila, COO Hitachi Rail Group och VD Hitachi Rail Italy,: -är en del av den nya spårvagnsplattformen utvecklad av Hitachi Rail i Italien och representerar utvecklingen av den mer traditionella SIRIO spårvagnar, av vilka hundratals redan har byggts för italienska och utländska städer.
Källa GTT, Hitachi