Siemens Mobility har genomfört tillverkarens första testkörningar med Mireo Plus H vätgaståget i Bayern, meddelar företaget. Den tvådelade multipelenheten kommer att gå i passagerartrafik i mitten av 2024 och kommer att användas i nätverket Bavarian Regiobahn (BRB) på linjerna mellan Augsburg och Füssen samt Augsburg och Peißenberg. Pilotverksamheten är planerad att pågå i 30 månader.
Delstaten Bayern stöder försöksverksamheten. Siemens Mobility och delstaten Bayern har kommit överens om ett motsvarande utvecklingspartnerskap 2021.
Karl Blaim, VD och CFO Siemens Mobility kommenterar:
- Tillsammans med delstaten Bayern har vi nått en viktig milstolpe för framtiden för alternativa körningar på järnväg. Vårt Mireo Plus H vätgaståg kommer att gå helt utsläppsfritt mellan Augsburg, Füssen och Peißenberg. På så sätt erbjuder vi en hållbar lösning för sträckor där det inte finns någon elektrifiering.
Hög driveffekt
Mireo Plus H är enligt pressmeddelandet ett toppmodernt vätgaståg baserat på Siemens Mobilitys regionala tågplattform Mireo. Två takmonterade bränsleceller och ett litiumjonbatteri säkerställer helt CO2-utsläppsfri rörlighet.
Tillsammans med den elektriska drivningen kännetecknas energiförsörjningssystemet H2 av en hög driveffekt på 1,7 megawatt för en acceleration på upp till 1,1 m/s2 och en topphastighet på 160 km/h. Fordonets räckvidd är mellan 1 000 och 1 200 kilometer per tank.
Energisnålt tåg
Tågen imponerar branschens kännare också med de lägsta livscykelkostnaderna jämfört med andra bränslecellståg på marknaden och erbjuder en snabb tankningsfunktion på 15 minuter.
Den förbättrade aerodynamiken, komponenternas energieffektivitet och den intelligenta elsystemhanteringen ombord bidrar enligt Siemens Mobility också till att minska resurser och utsläpp.
Utvecklingen av alternativa drivkrafter inom järnvägstransporter är en del av Siemens Mobilitys hållbarhetsstrategi. Företaget är pionjär inom hållbar mobilitet och erbjuder därmed regionaltågsplattformen Mireo inte bara som ett elektriskt tåg för sträckor med luftledningar, utan också som en vätgas- och batteridriven variant.
Källa: Pressmeddelande Siemens Mobility, BRB