ERTMS kan försenas upp till 50 år

Det kan ta upp till 50 år innan ERTMS är fullt utbyggt i det svenska järnvägssystemet. FOTO: Alstom

Enligt dåvarande Banverket skulle ERTMS vara infört i hela Sverige under 2020-talet. Men tidsplanen är sedan länge obsolet. Med nuvarande investeringstakt kommer inte systemet vara helt infört förrän på 2070-talet. Det berättade Christian Löf, programchef på Trafikverket för uppgradering järnväg, vid ett föredrag på Elmia Nordic Rail.

– Trafikverket förordar dock att ERTMS ska vara helt infört på 2040-talet. Därför hoppas vi att man vill tillföra mer medel till signalsystemen, sa han.

Att införa ERTMS innebär inte bara en uppgradering av järnvägens säkerhetssystem. Det är också en nödvändighet eftersom de nuvarande signalsystemen går mot sin tekniska livslängd. Signalställverk modell 85 beräknas ha en teknisk livslängd fram till 2035 och Signalställverk modell 65 till 2045. Alltså långt innan ERTMS är fullt installerat med nuvarande takt.  En stor del av signalsystemen är också uppkopplade med kopparkablar.

–  De tillverkas inte längre. De är också gjorda med en teknologi som kanske inte är världens mest miljövänliga, sa Christian Löf.

Trafikverket avser att byta ut kopparkablarna mot optiska kablar som ger en mycket bättre signal och är lättare att underhålla.

– Men om vi byter ut det här för långsamt så står vi inför en väldigt stor risk att signalsystemet inte håller på det sätt som det behöver göra. Det innebär i så fall att vi har en mindre säker trafikleverans. Och uppgraderingen av signalsystemet behöver ske samlat med uppgraderingen av andra kritiska system som bana, el, signal och tele, sa han.

Införandet av ERTMS kompliceras också av hård belastning på järnvägssystemet, exempelvis i Stockholmsområdet. Där kan det handla om 250000 tågrörelser per år eller 30 per timme. Trots det kan det bli nödvändigt med totalavstängningar under införandet.

– Det kan vara aktuellt när man vill genomföra fler åtgärder utöver ERTMS samtidigt, till exempel kontaktledningsbyten och signalbyten.

Christoffer Löf uppgav att det viktigaste syftet med utbyggnaden av ERTMS är att järnvägssystemets kapacitet ska kunna öka utan att man behöver bygga fler spår.

– Sedan kanske vi behöver bygga ut fler spår också, men det kan vara bra att börja med det som är lite mindre påverkande, sa han.

Trafikverket kommer att ha ERTMS som införandestandard från 2030.

– Det är dock ingen stenhård gräns att alla fordon ska vara konverterade då utan det här är någonting som vi måste lösa i samråd med branschen.

2033 kommer ERTMS med nuvarande investeringstakt att finnas på Västkusten, samt på flera sträckor i norra Sverige. Operatörer som bedriver nationell trafik kommer då att behöva ha fordon som kan gå på ERTMS-banor.

Text: Anders Carlsson

bild
Det kan ta upp till 50 år innan ERTMS är fullt utbyggt i det svenska järnvägssystemet. FOTO: Alstom