I Schleswig-Holstein pågår för närvarande återaktiveringen av tre tidigare nedlagda järnvägslinjer med betydande förseningar: linjen till Rendsburg-Seemühlen (beräknad att vara klar i december 2026), spåret till Schönberger Strand (beräknad till december 2025) och från Kellinghusen till Wrist (beräknad till december 2027).
För att möjliggöra en framgångsrik omställning av rörligheten måste återaktiveringen av järnvägsspår gå betydligt snabbare. Passagerarorganisationen PRO BAHN uppmanar därför Schleswig-Holstein och NAH.SH att snabbt planera återaktiveringen av ytterligare järnvägsspår som redan finns i den regionala trafikplanen (LNVP) 2022–2027.
Järnväg och spårväg
Konkret bör planeringen för återaktivering av järnvägsspåren Neumünster - Ascheberg, Malente Nord - Malente, Uetersen - Tornesch och Nettelnburg - Bergedorf - Geesthacht starta. Det skulle möjliggöra en regional tåglinje från Neumünster till Plön, en region-S-tåglinje från Malente Nord till Lübeck, en regional tåglinje från Uetersen via godsbaneomledningen till Tostedt samt en regionexpresslinje från Hamburgs centralstation till Geesthacht och en spårvägslinje från Bergedorf till Geesthacht.
Avgång var 30:e minut
- Med återaktiveringen av järnvägsspåret Neumünster - Ascheberg och införandet av en regional tåglinje Neumünster - Plön med avgång var 30:e minut kommer restiden i kollektivtrafiken från Neumünster till Plön att minska med minst 30 minuter, säger Stefan Barkleit, ordförande för PRO BAHN Schleswig-Holstein/Hamburg.
Med återaktiveringen av järnvägsspåret Neumünster - Ascheberg kommer passagerare från Hamburg till Plön och därmed i Holstein Svealand att ha tillgång till två kollektivtrafikförbindelser på spåret: en gång med regionexpresslinjen Hamburg - Kiel, byta i Neumünster med en restid på cirka 90 minuter och en gång med regionexpresslinjen Hamburg - Lübeck, byte i Lübeck med en restid på cirka 105 minuter.
Krav på ledande roll
För återaktiveringen av järnvägsspåret Nettelnburg - Bergedorf - Geesthacht krävs också ett planeringsavtal mellan länderna Schleswig-Holstein och Hamburg samt NAH.SH och HVV. Passagerarrepresentanter förespråkar en ledande roll för Schleswig-Holstein och NAH.SH.
- Men fokus måste ligga på Geesthacht. Idag är det den största staden i Schleswig-Holstein som inte har någon järnvägsanslutning, säger Karl-Peter Naumann, hedersordförande för PRO BAHN och presstalesperson för PRO BAHN Schleswig-Holstein/Hamburg.
- Många människor pendlar från Geesthacht till Bergedorf och in till centrala Hamburg, och en effektiv kollektivtrafik på spår kommer att driva på omställningen av rörligheten i regionen, säger Karl-Peter Naumann.
Pressmeddelande från PRO BAHN Schleswig-Holstein/Hamburg