Deutsche Bahn (DB) gör betydande framsteg i förberedelserna inför den omfattande renoveringen av Riedbahn, en kritisk europeisk järnvägskorridor som förbinder Frankfurt/Main och Mannheim.
Efter en rigorös upphandlingsprocess i hela Europa har DB tilldelat byggkontrakt för pilotprojektet för att omvandla detta järnvägsnät till ett högpresterande system.
Projektet innebär samarbete med fyra erfarna företag, Leonhard Weiss, Spitzke, Swietelsky Baugesellschaft och Siemens Mobility, ansvariga för styr- och säkerhetsteknik. För att hantera de omfattande byggkraven som är förknippade med en fem månader lång stängning av den trafikerade Riedbahn-korridoren har DB delat upp arbetet i två segment: det första omfattar sträckan mellan Frankfurt/Main och Biblis, medan det andra täcker Biblis till Mannheim.
20 stationer
Renovering av Riedbahn Den omfattande renoveringen av Riedbahn innebär en rad förbättringar längs dess cirka 70 kilometer långa sträcka. Detta inkluderar utbyte av cirka 120 kilometer spår, 150 växlar, 140 kilometer luftledningar och en fullständig modernisering av styr- och säkerhetstekniken.
Alla 20 stationer längs sträckan kommer också att få en upprustning. Märkvärt kommer hela infrastrukturen att omfattande moderniseras inom alla områden under en rekordbrytande femmånadersperiod. Efter avslutad renovering kommer resenärer att njuta av fördelarna med mer punktliga tåg och uppgraderade stationsfaciliteter, tillsammans med byggandet av över 15 kilometer bullerskydd för att minska störningar för boende.
Ökad markndsandel
Denna generella renovering överensstämmer med DB:s Strong Rail-strategi och tar upp centrala transport- och klimatpolitiska mål i Tyskland. Viktiga mål inkluderar att fördubbla transportkapaciteten inom passagerartjänsten och öka marknadsandelen inom järnvägstransport. För att uppnå dessa mål krävs en infrastruktur som kan hantera ökad trafik, och arbetet på sträckan Frankfurt/Main till Mannheim utgör ett grundläggande steg.
Kostnadsuppskattning DB har avsevärt utökat projektets omfattning för den generella renoveringen av Riedbahn och uppdaterat därmed kostnadsuppskattningen. Den nya budgeten omfattar nu omvandlingen av linjen till elektronisk låsteknik, som påbörjades i februari året innan. Den tar också hänsyn till kostnader för stationsförbättringar och en effektiv ersättningstjänst.
För att ta hänsyn till marknadsprisfluktuationer har DB inkluderat en riskbuffert i budgeten. Den totala kostnaden för alla dessa åtgärder uppgår till cirka 1,3 miljarder euro, med 1,1 miljarder euro säkerställda i federal finansiering, enligt plan.
Ytterligare finansieringsbehov
Genom att samordna olika delprojekt inom den generella renoveringen och genom försiktig riskhantering överensstämmer den uppdaterade kostnadsplaneringen med det oförändrade ytterligare finansieringsbehovet på 45 miljarder euro fram till 2027, som har lämnats in till Förbundsministeriet för digitalisering och transport (BMDV).
För att effektivt hantera den enorma byggbelastningen och undvika störningar under fotbolls-EM på sommaren samordnar DB flera förberedande aktiviteter mellan Frankfurt/Main och Mannheim i januari.
Följaktligen kommer järnvägslinjen att vara stängd för tågtrafik från den 1 januari till den 22 januari. Denna "genomkörning" för den generella renoveringen möjliggör för DB att finslipa processer, inklusive ersättningstjänster, och optimera sitt tillvägagångssätt inför den kommande sommaren.
Källa: Deutsche Bahn