Göteborgs sista M33-spårvagn rullar igång

Totalt har 40 spårvagnar av typen M33 levererats till Göteborg. Foto: Eddie Löthman

Tysta, bekväma och populära för resenärer och förare - spårvagnsmodellen M33 har blivit ett uppskattat tillskott i Göteborgs kollektivtrafik med leveransen av den sista av 40 M33:or. Nästa modell, den 12 meter längre M34-spårvagnen, närmar sig nu leveransfasen.

– Leveransen av M33:orna har i stort gått enligt plan men har påverkats i tid av bland annat pandemin och effekter på råvarutillgång för leverantören på grund av kriget i Ukraina. Men trots förseningar är vi nöjda med vagnarna. M33 är en energieffektiv och bekväm vagn som bidrar starkt till effektiviteten och kapaciteten i spårvagnsnätet, säger Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.

Linda Rudenwall, tf vd på Göteborgs Spårvägar håller med:

– M33 har nu blivit en del av den moderna stadsbilden i Göteborg och äntligen har vi alla 40 vagnar på plats. Vagnen har blivit ett stort lyft i Göteborgs kollektivtrafik både för våra resenärer och för våra spårvagnsförare som får köra en toppmodern spårvagn i världsklass, säger hon.

– Följer vi alla instruktioner vad gäller underhåll så kommer vi ha nytta av M33 ända till 2050-talet, säger Niclas Olsson.

M33-modellen har ett lågt golv vilket gynnar funktionshindrade och resenärer med barnvagnar eller rullatorer. Samtidigt som den sista M33-spårvagnen levereras, pågår förberedelserna för mottagandet av nästa spårvagnsmodell i Göteborg: M34-spårvagnen, som sträcker sig över 45 meter. Detta är en ökning med 12 meter jämfört med M33 och möjliggör en ökad kapacitet för passagerare.

"Det kommer verkligen vara ett enormt lyft för kapaciteten inom Göteborgs kollektivtrafik," säger Niclas Olsson.

Västtrafik har redan beställt 60 enheter av M34, som förväntas börja levereras från våren 2024. Dessa nya spårvagnar kommer att ersätta de äldre modellerna i spårvagnsflottan och kommer initialt att trafikera linje 5 och 11. 

Fakta spårvagn M33

  • Spårvagnsmodellen M33 är baserad på plattformen Flexity från den franskägda tillverkaren Alstom.
  • Den tar 75 sittande och 155 stående resenärer i sitt enriktade utförande.
  • Västtrafik har köpt 30 st enriktade och 10 st dubbelriktade M33 (med förarplats i bägge ändar och dörrar på båda sidor av vagnen).
  • Längd: 33 meter
  • Max hastighet: 70 km/h
  • Effekt: 720 kw
  • Första vagnen levererades 2019, och den sista 2023. 

Källa: Västtrafik