Ett år efter invigningen av snabbtågssträckan Wendlingen-Ulm drar Deutsche Bahn (DB) en positiv slutsats: nästan sex miljoner resenärer har rest på sträckan, varav över fem miljoner i fjärrtåg. Tågsträckan har minskat restiden mellan München och Nordrhein-Westfalen med cirka 15 minuter i ICE-tågen.
Regionaltågstrafiken på sträckan har också varit framgångsrik med cirka 800.000 resenärer sedan öppningen, och antalet passagerare har redan fördubblats sedan början av året.
Stationen Merklingen-Schwäbische Alb firar också ett år och har anslutit en hel region till det miljövänliga tågnätet. I Tysklands snabbaste regionaltåg når resenärer Ulm på 12 minuter och Wendlingen på 19 minuter från Merklingen. Kundundersökningar visar att resenärerna uppskattar både komforten och pålitligheten på sträckan.
Ökar prestandan
Thorsten Krenz, DB:s representant för Baden-Württemberg, betonar att snabbtågssträckan och stationen Merklingen innebär stora fördelar för både fjärr- och regionaltågspassagerare. Han nämner särskilt de reducerade koldioxidutsläppen, som motsvarar utsläppen från cirka 3.300 personbilar under ett år.
Sträckan Wendlingen-Ulm gör inte bara resandet snabbare, utan ökar också kapaciteten för fler tåg mellan Stuttgart och München. Medan de flesta fjärrtåg använder den nya sträckan, frigörs Filstalsträckan för mer lokal- och godstrafik.
Inga tågbyten
Sträckan är en del av Bahnprojekt Stuttgart-Ulm och invigdes den 9 december 2022. Tack vare sträckan har restiden mellan Stuttgart och Ulm i fjärrtåg minskats till endast ungefär en halvtimme, och regionala resenärer behöver inte längre byta tåg i Wendlingen. År 2026 kommer ytterligare förbättringar när Stuttgart 21 tas i bruk, vilket ger snabbare och direkt förbindelser till Stuttgarts flygplats och mässområde från både Ulm och Stuttgart.
Källa: Deutsche Bahn