VR tar över Allegro-tågen för inhemsk fjärrtrafik i Finland från 2025

Allegro/Sm6-tåg i Helsingfors. Foto: Wikipedia Common, kredit: Ralf Roletschek

VR, det finländska järnvägsbolaget, som är verksam även i Sverige, har övertagit ägarskapet av Sm6-tågen, kända som Allegro, efter att den ryska delägaren i joint venture- företaget Oy Karelian Trains Ltd. upprepade gånger misslyckats med att uppfylla sina finansiella åtaganden.

VR har betalat av lån för företaget och säkrat pant på tågen den 14 december. Tågen planeras att sättas i drift i inhemsk fjärrtrafik år 2025.

Ryska statliga järnvägar (RŽD) hade inte uppfyllt sina finansiella förpliktelser gällande kreditgarantier och skatter för joint venture-bolaget Oy Karelian Trains Ltd. Efter över ett och ett halvt års förhandlingar mellan parterna, kunde Karelian Trains inte betala sina kreditgivare i juni 2023, vilket ledde till en hotande konkurs.

Betalade av lån

För att undvika konkurs har VR betalat av lån för Karelian Trains och erhållit pant i tågen från de finska kreditgivarna. Den 14 december aktiverade VR sin pantsättning, vilket resulterade i överföringen av fyra Sm6-tåg till företaget.

VR avser att sätta tågen i trafik för att möta den ökande efterfrågan på inhemsk fjärrtrafik från 2025.

"Passagerarantalet på våra fjärrtåg ökar och nytt rullande material behövs. Sm6-tågen är högkvalitativa och moderna, och kommer att stödja tillväxten av inhemsk trafik. Vi utvärderar noggrant vilka rutter tågen bäst kan betjäna våra resenärer", säger Elisa Markula, VD för VR.

Ytterligare planer för Sm6-tågen, inklusive namn, servicekoncept och rutter, kommer att finjusteras vid ett senare tillfälle.

Tekniska kontroller och underhållsarbete krävs för att sätta tågen i drift

Efter att ha stått oanvända i VR:s depå i över ett och ett halvt år sedan trafiken till Ryssland upphörde, krävs tekniska kontroller och underhållsarbete för att åter sätta Sm6-tågen i drift.

- Det uppskattas att det kommer att ta cirka ett år innan tågen kan tas i bruk igen, eftersom de inte underhållits eller beställts reservdelar på grund av osäkerheten kring joint venture-företaget. Den inhemsk fjärrtrafiken ökar i popularitet och passagerarantal, vilket kräver framtida investeringar i rullande material för att säkra vår konkurrenskraft. Sm6-tågen är en lösning på detta, säger Markula.

Information om Sm6-tågen och Karelian Trains

• Oy Karelian Trains Ltd är ett finländskt företag ägt till hälften av VR och RŽD. • Företaget grundades 2006 och påbörjade trafiken mellan Helsingfors och Sankt Petersburg 2010. • Under 2019 genomfördes över 550 000 resor med Allegro-tågen. • Sm6 är en höghastighetståg med lutande vagnskropp och en topphastighet på 220 km/h. • Det finns fyra motorvagnar med sju vagnar - ett tåg har 342 passagerarsäten. • Tågen byggdes av Alstom i Italien.

Käla: VR