När malmbanan inte fungerar skapar det stora förluster för LKAB. Varje dag avgår 10 fullastade malmtågen om dagen mellan Kiruna och Narvik. Och nu har det hänt igen. Söder om Kopparåsen har ett malmtåg lastat med tusentals ton järnmalm spårat ut och Trafikverket som ansvarar för driften gör prognosen att trafiken inte kan återupptas förrän i början på januari. Så sent om i mars i år spårade ett annat av LKAB:s tåg ur på Ofotbanen, den delen av Malmbanan som går i Norge.
Malmbanan är Sveriges hårdast trafikerade järnväg. LKAB transporterar 45 procent av hela Sveriges gods på järnväg, räknat i ton. Företaget står för 80 procent av alla järnmalmsprodukter som produceras inom EU. Eftersatt underhåll gör att Trafikverket tvingats begränsa hur tunga tåg som får köras på spåren, bärighetsklassen har minskat från 30 till 25 ton.
Trafikverket planerar omfattande arbete på Malmbanan fram till 2028, med målet att förbättra kapaciteten och driftsäkerheten. Det är en lång rad åtgärder som ska vidtas för att rusta upp banan. Det handlar bland annat om att öka bärigheten på vissa delar, att införa ERTMS och att skapa ny spåranslutning vid Kiruna malmbangård. Dessutom ska ett spårbyte göras mellan Gällivare och Råtsi. Åtgärderna, som inkluderar investeringar och underhåll, har en prislapp på cirka 2,6 miljarder kronor. Men en dubbelspårsutbyggnad finns inte med i Trafikverkets planer.