Ny generation av Berlins spårvagnar presenterad – Urbanliner imponerar med stor kapacitet och hög komfort

De nya Urbanliner-spårvagnarna kommer att börja trafikera linje M4 under första kvartalet 2025 och ersätta de nuvarande GT6-vagnarna. De nya vagnarna har plats för 312 passagerare, vilket är cirka 12 fler än de tidigare modellerna. Foto: De nya Urbanliner-spårvagnarna kommer att börja trafikera linje M4 under första kvartalet 2025 och ersätta de nuvarande GT6-vagnarna. De nya vagnarna har plats för 312 passagerare, vilket är cirka 12 fler än de tidigare modellerna. Foto: BVG/Andreas Süß

Berlins nya spårvagnsmodell, Urbanliner, erbjuder mer utrymme och komfort med en längd på 50 meter och en bredd på 2,40 meter. Dessa nya spårvagnar är särskilt anpassade för den mest trafikerade spårvagnslinjen i Berlin, M4.

Cirka 100 000 passagerare reser dagligen med linje M4, där 18 spårvagnar kör per timme och riktning. Detta gör M4 till den mest använda spårvagnslinjen i Tyskland.

Nyligen presenterade kollektitraikbolaget BVG sitt första fordon av den nya generationen på Lichtenbergs depå. BVG:s driftchef Dr. Rolf Erfurt och spårvagnschef Rico Gast tog emot fordonet från Müslüm Yakisan, regionpresident för DACH-regionen på tillverkaren Alstom. Vid premiären deltog även Berlins regerande borgmästare Kai Wegner, ekonomisenator och BVGstyrelseordförande Franziska Giffey samt trafiksäkerhetssenator Ute Bonde.

Tekniskt modern

– Vi anser att en trafikomställning i Berlin kräver en attraktiv kollektivtrafik med tekniskt moderna lösningar för alla invånare. Vi behöver ett bra linjenät och effektiva fordon, som de nya 50 meter långa spårvagnarna, säger Kai Wegner.

Franziska Giffey betonade vikten av att modernisera BVG:s fordonsflotta:

– Vårt statliga företag BVG investerar i nya spårvagnar som Urbanliner för att möta behoven av säkerhet, tillgänglighet och komfort. Detta är en del av en omfattande investering som börjar nu.

Ökad kapacitet och komfort

– Vi anser att spårvagnen är på tillväxt, både vad gäller nätet och antalet passagerare. Urbanliner är de längsta spårvagnarna i BVG

historia och ger oss möjlighet att öka kapaciteten där efterfrågan är som störst, säger Dr. Rolf Erfurt.

Modern teknik och tillgänglighet

Urbanliner har flera nya funktioner för att öka passagerarkomforten. Bland annat förbättras stabiliteten och vibrationerna minskas tack vare en ny hjulkonstruktion. Belysningen i vagnen anpassas efter tid på dygnet för ökad trivsel. LED-lampor vid dörrarna indikerar tydligt när passagerare kan stiga på eller av.

Tillgänglighet har varit en central del i designen av Urbanliner. Rymliga flerfunktionsområden finns för passagerare med rullstol eller rollator. Särskilda säten för personer med nedsatt rörlighet samt låga säten för kortvuxna personer har också inkluderats.

Säkerhet och innovation

Säkerheten har förbättrats genom att Urbanliner är utrustad med ett kamerasystem istället för ytterbackspeglar, vilket ger förarna en bättre översikt. Ett assistanssystem varnar för hinder i spårområdet.

– Vi anser att Alstoms spårvagnar bidrar till Berlins mobilitet. Den nya generationen spårvagnar erbjuder kapacitet och komfort, vilket gör dem till ett starkt argument för kollektivtrafik, säger Müslüm Yakisan, regionpresident för DACH hos Alstom.

De nya vagnarna monteras främst i Alstoms fabrik i Bautzen, Sachsen. BVG har beställt 20 långa fordon av typen Urbanliner, som ska levereras från och med sommaren 2024 till 2026.

Urbanliner i siffror

Mått:

  • Längd: 50,89 meter
  • Bredd: 2,40 meter
  • Maxvikt: 100 ton

Drift:

  • Total drivkraft: 880 kilowatt (16 asynkronmotorer med 55 kilowatt vardera)
  • Drivna hjul: 16
  • Drivboggier: 4

Kapacitet:

  • Totalt antal passagerare: 312
  • Sittplatser: 92
  • Ståplatser: 220

Med Urbanliner fortsätter BVG att utveckla och modernisera sin fordonsflotta för att möta framtidens krav på kollektivtrafik och hållbarhet i Berlin.

Källa: BVG