Långvariga störningar i Gotthardtunneln påverkar godstransporterna genom Alperna

Skadade vagnar i Gotthard-tunneln. Foto: Schweiziska tågoperatören SBB, CFF FFS SBB CFF FFS

I augusti 2023 inträffade en olycka där ett godståg spårade ur i Gotthardtunneln, vilket skadade en av de viktigaste transportvägarna genom Alperna.

Som en följd av olyckan är endast en av två tunnelrör i den 57 kilometer långa järnvägstunneln, världens längsta, öppen för trafik fram till långt in i 2024.

Inga siffror än

Under första halvåret 2023 transporterades mer än 19 miljoner ton varor med tåg och lastbil genom Schweiz över Alperna. Av dessa gick cirka tio miljoner ton via järnvägen genom Gotthard, enligt data från det schweiziska federala transportkontoret (BAV). Det finns ännu inga officiella siffror på hur mycket störningen i Gotthardtunneln har påverkat godstransporten.

Störningen i tunneln har dock lett till att mer godstrafik flyttats från järnväg till vägtransport.

"Lastbilstransport är ett attraktivt alternativ"

Matthias Wolf, chef för logistikjätten Kühne + Nagel i Schweiz, kommenterar att lastbilstransport är ett attraktivt alternativ för deras kunder, särskilt för transporter med högt varuvärde.

För att hantera situationen har Kühne + Nagel börjat transportera mer gods med lastbil genom San-Bernardinotunneln, som ligger öster om Gotthard. Även Lötschberg-järnvägstunneln, belägen väster om Gotthard, används nu i högre grad.

Källa: Handelsblatt