Ansträngda reserver för tåg och infrastruktur i vinterkylan

Infrastrukturspänningar, Strejk i Tyskland och Framtidsplaner för Arlanda. Foto: Arkiv

I den rådande vinterkylan belastas infrastrukturen hårt, särskilt när det gäller underhåll, avising och tillgång på fordon. Tågföretagen som opererar på den svenska järnvägen arbetar intensivt med dessa utmaningar för att leverera utlovade transporter trots de pågående svårigheterna, meddelar bransch- och arbetsgivar­organisationen Tågföretagen.

Underhållsbehoven ökar markant under de tuffa vinterförhållandena, vilket komplicerar planeringen. Med begränsad kapacitet i fordonsverkstäderna blir hjulsvarvning och avsining av tåg de mest begränsande faktorerna på kort sikt. Trots branschens gynnsamma läge i vinterförberedelserna, påpekas behovet av att fortsätta optimera planeringen under extremväder. Kunden stöder ytterligare insatser, men det finns naturligtvis gränser för acceptans och betalningsvilja.

Den pågående lokförarstrejken i Tyskland påverkar svenska tågföretag som bedriver gränsöverskridande trafik, exempelvis Green Cargo, Hector Rail, SJ och Snälltåget. Det har resulterat i inställda tåg och godståg som riskerar att stå stilla på fel plats mellan av- och ankomstdestination.

Arlandas utveckling diskuteras, där Köpenhamns flygplats ses som det främsta flygnavet i Skandinavien. Skyltar vid tågstationer i södra Sverige vägleder resenärer till den danska flygplatsen. Arlanda strävar efter förbättring, och lärdomar kan dras från planeringen kring den danska flygplatsen.

Trafikverkets implementering av tågplaneringssystemet MPK har stött på utmaningar, inklusive säkerhetsbrister under hösten 2022. Tågföretag och medlemmar varnade tidigt för dessa brister, vilket nu bekräftats av Transportstyrelsen i ett föreläggande mot Trafikverket.

Inom kort väntas Trafikverkets svar på regeringsuppdraget om inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen 2026–2037. Fokus kommer att ligga på Trafikverkets hantering av alternativa finansieringsmodeller, särskilt med tanke på näringslivets intresse för ökade resurser till underhåll och utbyggnad, som nyligen framhållits av Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke i GP.

Källa: Tågföretagen