Omprövning av HS2-projektet: Färre platser på snabbtågen mellan London och Birmingham

Illustration av en dröm eller framtida verklighet? Bild: HS2-projektet

Enligt uppgifter som en brittisk tidning fått tillgång till pekar interna dokument från den brittiska regeringen på att passagerarna på den planerade höghastighetsjärnvägen HS2 kanske inte får det så bekvämt som tänkt. Nedskärningar i projektet har lett till oväntade konsekvenser, bland annat minskad kapacitet för passagerare. Officiella källor undersöker nu hur man kan undvika denna pinsamma situation på den nya sträckan mellan Birmingham och London.

Det är inte direkt HS2-projektets fel. Men en kombination av olika faktorer kan leda till att passagerarkapaciteten faktiskt minskar mellan London, Birmingham och Manchester. När den länge efterlängtade höghastighetslinjen öppnar, är avsikten att dirigera långdistansstrafik till den nya banan. Men eftersom den brittiska regeringen har ställt in byggandet av linjen norr om Birmingham, har interna memo varnat för problem med att möta efterfrågan på resten av den flera miljarder pund dyra linjen.

Problemet diskuterades

Tågen kortare än nuvarande tågformationer Financial Times rapporterar att de har sett interna dokument från den brittiska regeringen som behandlar problemet med minskad kapacitet efter HS2:s öppnande. Problemet var inte helt oväntat. Vid ett nyligt möte med det tvärpolitiska transportutskottet, där valda parlamentsledamöter kan granska ledande branschpersoner och sina egna parlamentskollegor, diskuterades problemen.

Inför utskottet förklarade Sir Jon Thompson, verkställande ordförande för HS2, att det skulle finnas färre platser på tågen från London till Manchester. Han förklarade att tågen som specificerats för HS2-tjänsten faktiskt är kortare än de nuvarande formationerna som använder den befintliga West Coast Main Line. HS2 byggs specifikt för att hantera kapacitetsproblem på denna, Europas mest trafikerade blandtrafikled.

Stationerna är för korta

Hela 160 färre platser – varje timme: Sir Jon förklarade att de 200 meter långa HS2-tågen var kortare (med 60 meter) än de elva vagnarna långa ’Pendolino’-tåg som för närvarande används. Kortare tåg betyder färre platser. Det skulle inte vara något problem om den ursprungliga planen fortfarande var att koppla samman två HS2-tåg. Men det går inte längre att genomföra nu när det inte finns någon HS2-linje norr om Birmingham. Befintliga stationer är inte tillräckligt stora, och att förlänga perronger är en notoriskt dyr åtgärd – även om det går att genomföra.

Hela poängen med HS2 är att avlasta WCML från långdistanspassagerartrafik. Om det fortfarande ska fungera, och Manchester ska kunna betjänas åtminstone lika bra som idag, måste fler platser hittas på HS2-tåg som kommer att behöva använda WCML-infrastrukturen för att nå sin destination.

Fler vagnar läggs till

De interna regeringsdokumenten, som rapporteras av FT, hävdar att det faktiskt skulle finnas färre platser tillgängliga när operationer startar på HS2. Tidningen säger att det endast skulle finnas 1,530 platser tillgängliga per timme mellan London och Manchester. Idag finns det 1,690.

Inga stationer tillräckligt långa för ännu längre tåg. Lösningar som diskuterats i utskottet och i dokumenten som Financial Times sett, inkluderar omformning av HS2-tågsätten genom att lägga till vagnar för att matcha längden på Pendolino-flottan. Detta var faktiskt en lösning som implementerades tidigt.

Källor: Financial Times/ Guardian& Network Rail