Svenska Tågföretagen: Upphandlingsbrister och framtidsvisioner för järnvägen

European Railway Awards i Bryssel Foto: Tågföretagen

Nyligen meddelade Trafikförvaltningen i Region Stockholm tilldelningen av trafik för Stockholms tunnelbana från 2025, en upphandling av monumental skala i Europa. Bransch- och arbetsgivar­organisationen Tågföretagen reagerar starkt på de påtagliga bristerna i upphandlingsprocessen och oroar sig över dess potentiella negativa påverkan på kollektivtrafiken, som historiskt sett har gynnats av konkurrensutsatta upphandlingar genom ökat resande, förbättrad kvalitet och lägre priser.

European Railway Award i Bryssel fungerade som en plattform för att betona kompetensförsörjning inom järnvägsbranschen. Tågföretagen deltog aktivt och noterade att Rail Champion-priset tilldelades den före detta transportkommissionären Violeta Bulc för hennes betydelsefulla arbete med att öka kvinnors närvaro inom transportsektorn. Samtidigt tilldelades Rail Trailblazer Award till danska DSB för deras nytänkande inom automatiserade driftsystem.

Intensiva möten ägde rum mellan Tågföretagen och den avgående europaparlamentarikern Jakop Dalunde, en stark förespråkare för att stärka järnvägen i Europa. Diskussionerna omfattade aktuella lagstiftningsfrågor som TEN-T, ERTMS-utrullningen, Kapacitetsförordningen och Kombidirektivet. Tågföretagen förblir en aktiv röst och har nyligen delgivit sina synpunkter på Kombidirektivet inför kommande lagstiftningsförhandlingar.

Under det första styrelsemötet för 2024 beslutade Tågföretagen formellt att ta över initiativet Omtag Svensk Järnväg från SJ. Detta steg positionerar Omtaget som ett övergripande branschinitiativ, och ­organisationen ser fram emot att driva arbetet framåt. Deras mål är att övertyga såväl regering som opposition om järnvägens grundläggande roll för Sveriges framtidiga tillväxt och konkurrenskraft.

Rapporten "Varför växer vissa regioner snabbare än andra?" publicerades den 24 januari och avser att ge en djupare förståelse för hur arbetsmarknadsregioner påverkas av transportinfrastruktur. Tågföretagen är aktivt engagerade i dessa diskussioner, strävande efter att bidra till utvecklingen av en hållbar och effektiv järnväg i Sverige.