Norska Blixtunneln stängs nattetid på grund av underhållsarbeten

Ett tåg av class 75 kommer in i Blixtunnelns södra portal på Follobanan vid Ski. De två tunnlarna till vänster är Blixtunneln, där det mesta av Follobanan går in. Tunneln längst till höger är Roåstunneln, där spåret leder till Østfoldbanan. Foto: Wikipedia Common, kredit: Stylez995

Norges nyligen invigda Blixtunnel, som öppnades av kung Harald den 12 december 2023, tvingas nu till nattliga stängningar för underhåll fram till den 15 april. Denna åtgärd har blivit ett växande problem för både resenärer och Bane NOR.

Bane NORs trafikmeddelanden förklarar: "Fram till den 15 april kommer vi att genomföra underhållsarbeten i Blixtunneln varje natt. Detta innebär att 3 avgångar ställs in och 6 avgångar får längre restid. Arbetena utförs endast mellan klockan 23:04 och 05:20."

- Anledningen till detta är behovet av extra inspektion för istappar och tätning av läckage i tunneln, säger Anne Kirkhusmo, pressansvarig hos Bane Nor, till Teknisk Ukeblad.

Is- och vattenproblem

Beslutet grundar sig på de is- och vattenproblem som upprepade gånger har lett till tunnelstängningar nyligen. Därför måste arbetet fortsätta över vintern.

Mellan mitten av april och oktober planerar Bane Nor även att stänga delar av Blixtunneln för att byta ut elkablarna. Först byts elkabeln i tunnelns norra rör ut. Därefter stängs tunneln åt söder för att genomföra samma byte. Målet är att återöppna hela tunneln i oktober 2024.

Sedan invigningen av Follobanen den 12 december 2022 har linjen drabbats av upprepade problem. Bygget av linjen kostade 37 miljarder norska kronor (cirka 3,2 miljarder euro), men bara några dagar efter driftstart, den 19 december, stängdes linjen på grund av elproblem efter en brand i ett teknikrum. Först den 5 mars 2023, 76 dagar senare, återöppnades sträckan för trafik.

Källa: Bane NOR, NTB