Kiruna Wagon levererade 22 nya specialanpassade vagnar

Drygt hälften av vagnarna är levererade och återstående del är just nu under tillverkning. Foto: Kiruna Wagon

Kiruna Wagon har framgångsrikt levererat de initiala vagnarna i en serie bestående av tjugotvå enheter till Södra Cells pappersmassabruk i Värö, beläget utanför Varberg.

– Vi har tagit oss framåt genom ett starkt och nära samarbete med kunden för att möta förväntningarna. Vi har varit öppna för förändringar under resans gång och det är med glädje vi nu är i full gång med att leverera vagnarna, säger Carl Ordéus, inköp- och projektansvarig, Kiruna Wagon.

Företagets designade vagnar har genomgått omfattande tester under en lång period i subarktiska klimatförhållanden för att garantera pålitlig drift. Dessa vagnar, som är utrustade med ökad lastkapacitet och en optimerad öppningsfunktion, är avsedda för transport av pappersprodukter längs Västkusten i Sverige.

– De flesta vagnar på marknaden har idag konventionella skjutdörrar. Det speciella med denna vagnstyp är att vi har designat den med en stor dörr per sida vilket ger åtkomst till hela lastytan, säger Carl Ordéus.

Dörren är utrustad med ett hydrauliskt system bestående av två lyftarmar placerade i varsin ände på kortsidan. Öppnings- och stängningsfunktionerna styrs av truckföraren via radiokontroll och får sin strömförsörjning från perrongens elsystem. Lastytan sträcker sig över 19,5 meter med en bredd på 2,2 meter och har en invändig höjd på 2,4 meter.

– Vi har kapaciteten att bygga ännu högre vagnar och det är ett utvecklingsarbete vi nu har påbörjat. Ett fokus för Kiruna Wagon är att höja kapaciteten för våra kunder utan att tumma på kvalitet eller livslängd. Södra Cells önskemål var en liknande lösning som hos de tidigare beprövade vagnarna, men med plats för fem balar i stället för mellan två och tre.

– Med den nya designen ökar vi kapaciteten på vår befintliga järnvägsinfrastruktur med 25 procent. Det är en betydande ökning, vilket gör att vi kan leverera mer gods på järnväg, säger Christer Larsson, avdelningschef vid Södra Cell.

b
Kiruna Wagon har byggt överdelen av vagnarna medan Rail-X AB levererat underreden och varit ansvariga för godkännandeprocess och support till kund. Lokala företag har använts för expertis inom elsystem och hydraulik; Eurocon, Elkoll och Nybergs Mekaniska Verkstad. Foto: Kiruna Wagon