Rail Baltica tar form i Litauen i riktning mot ny järnvägsålder

Byggnadsarbeten utförs på två sektioner av linjen mot den lettiska gränsen – 10 km på Šveicarija-Žeimiai-sträckan och 17,7 km på Žeimiai-Šėta. De största framstegen uppnåddes i den första delen - byggandet av två djurkorsningar och färdigställandet av tunneln nära bosättningen Čiūdai, samtidigt som byggandet av en bro över floden Lankesa och andra arbeten som är nödvändiga för installationen av järnvägsbanken , är halvvägs klara. Under tiden, i sektionen Žeimiai-Šėta, har nästan alla förberedande arbeten för byggandet av järnvägsvallen och tekniska strukturer slutförts. Foto: Rail baltica

I Litauens landskap, där tid och historia flätas samman, pågår nu byggnationen av Rail Baltica, ett projekt som sträcker sig långt utöver det lokala, med rötter som djupt griper in i Europas strävan efter sammanhållning och utveckling. I distriktet Jonava tar nu visionen om denna huvudjärnväg tydlig form. Längs en sträcka på nära 30 kilometer skapas inte bara en bahnövergång utan även flertalet ingenjörsstrukturer som lovar att omdefiniera regionens infrastruktur.

Redan nu kan man skönja framsteg, med djurpassager och tunnlar som nästan är färdigställda, och längs två segment mot den lettiska gränsen - den 10 kilometer långa sträckan Šveicarija - Žeimiai och den 17,7 kilometer långa sträckan Žeimiai - Šėta - surrar byggnadsplatsen av aktivitet.

Två djurpassager

Det första segmentet är mest avancerat med två djurpassager och en tunnel nära byn Čiūdai, tillsammans med konstruktionen av en bro över floden Lankesa och andra nödvändiga arbeten för övergången. För sträckan Žeimiai - Šėta är de förberedande arbetena för konstruktionen av järnvägsövergången och ingenjörsstrukturerna nästan slutförda.

"Rail Baltica är ett strategiskt projekt för både Litauen och hela Europa och befinner sig nu i en aktiv byggnadsfas. Vi arbetar på ett projekt av en unik omfattning som kräver lösningar utöver det vanliga, vilket gör kontinuerlig samverkan med byggföretagen till en central del av vår vardag", delar Vytis Žalimas, VD för LTG Infra, med sig.

Ett antal utmaningar

För att realisera sträckan från Švýcarija till Žeimiai kommer omkring 1,5 miljoner kubikmeter jord att grävas upp för markarbetena, medan konstruktionerna kommer att kräva ungefär 2 500 ton armering och 25 000 kubikmeter betong.

Enligt Gediminas Gribulis, VD för Fegda-gruppen, består utmaningarna på denna del av projektet i djupa utgrävningar, höga slänter och en hög grundvattennivå. För närvarande arbetar runt 300 personer på byggplatsen, en siffra som förväntas öka till 450 i takt med att arbetsvolymen växer.

Video belyser

Det nya järnvägsövergången och ingenjörsstrukturerna konstrueras av joint venture-partnerna Fegda och Tilsta, med ett totalt kontraktsvärde på 165,54 miljoner EUR (exklusive moms).

Rail Balticas framsteg i distriktet Jonava illustreras i en nyligen släppt video som belyser projektets omfattning och betydelse.

Störst i Baltikum

- Rail Baltica är det största järnvägsinfrastrukturprojektet i Baltikums historia. Det bygger en tvåspårig, elektrifierad järnväg som uppfyller europeiska standarder och kommer att sammanlänka Warszawa, Kaunas, Vilnius, Panevėžys, Riga, Perm och Tallinn. Rail Baltica sträcker sig sammanlagt 870 km genom Baltikum: 392 km i Litauen, 265 km i Lettland och 213 km i Estland, enligt Litauens kommunikationsministerium.

Detta monumentala projekt symboliserar inte bara en teknisk bedrift utan även en ny era av mobilitet och samarbete inom Europa, som utlovar att föra kontinenten närmare varandra och stärka dess ekonomiska framtid.

Källa: Rail Baltica